dc.contributor.advisor | Wilfinger, Rolf | |
dc.contributor.advisor | Dlaske, Kati | |
dc.contributor.author | Panula-Ontto, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2017-04-13T18:20:27Z | |
dc.date.available | 2017-04-13T18:20:27Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53605 | |
dc.description.abstract | Plurisentrisellä kielellä on vähintään kaksi maantieteellistä keskusta, joissa kielellä on virallinen asema. Saksan kielen osalta tämä tarkoittaa, että sitä käytetään Saksan lisäksi mm. Itävallassa ja Sveitsissä. Lukuisten murteiden lisäksi näillä kolmella keskuksella on omat standardisoidut ja virallisesti käytettävät kielivarieteettinsa.
Perinteisesti DaF-opetuksessa on keskitytty välittämään oppilaille Saksan kielivarieteettia, nk. ’Hochdeutschia’. Tämän oppikirja-analyysin tarkoituksena oli selvittää, miten ensimmäisten B2- ja B3-saksan kurssien kirjoissa on otettu huomioon saksan kielen plurisentrisyys. Tutkimusmateriaalina käytettiin 2014 ja 2015 ilmestyneiden opetussuunnitelmien mukaisia Magazin.de ja Plan D kirjasarjoja.
Analyysissä keskityttiin havainnoimaan, miten Itävalta ja Sveitsi sekä niiden kielivarieteetit huomioidaan ja esitetään oppikirjoissa. Kielivarieteettien ilmentymistä tutkittiin etsimällä alueellisia piirteitä sanaston ja ääntämisen osalta oppikirjoista ja niiden kuuntelumateriaalista. Itävallasta ja Sveitsistä tarjotut tiedot jaettiin maantuntemuksellisiin kategorioihin, mitä kautta tutkittiin tarjotun tiedon monipuolisuutta.
Analyysissä selvisi, että Saksa ja saksalainen kielivarieteetti on yhä opetuksen selkeä lähtökohta. Saksan kielen plurisentrisyyttä ei tuoda explisiittisesti esille kummassakaan oppikirjassa. Itävallan ja Sveitsin kielivarieteetteja tuotiin oppijoille tutuksi lähinnä alueille tyypillisten tervehdysten kautta. Mielenkiintoinen tulos oli, että Plan D 1 tarjosi monipuolisemmin maantuntemuksellista tietoa Itävallasta ja Sveitsistä, kuin Magazin.de 1. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | plurisentrisyys | |
dc.subject.other | oppikirjat | |
dc.subject.other | oppimateriaali | |
dc.subject.other | DaF | |
dc.subject.other | Deutsch als Fremdsprache | |
dc.title | Alpen, Krapfen und Grüezi : Plurizentrizität in zwei finnischen DaF-Lehrbüchern | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704131999 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | German language and culture | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.date.updated | 2017-04-13T18:20:28Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |