Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
Tekijät
Päivämäärä
2017Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä
edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. Toisaalta ääntämisen opetuksen väheksyminen
kieltenopetuksessa on näkynyt myös opetussuunnitelmien perusteissa, joissa ääntämistä ei ruotsin tai vieraiden kielten kohdalla ole mainittu ollenkaan. Uusin opetussuunnitelma tekee tässä suhteessa kuitenkin poikkeuksen antamalla ääntämiselle aivan uuden aseman kieltenopetuksessa.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten ääntäminen on otettu huomioon uusimmissa saksan ja ruotsin oppikirjoissa. Tarkemmin sanottuna tutkittiin sitä, mitä ääntämisestä opetetaan, miten äänteet ja muut foneettiset ilmiöt oppikirjoissa esitellään, miten niitä käsitellään sekä millaisten harjoitusten avulla ja missä määrin ääntämistä harjoitellaan. Tätä varten analysoitiin oppikirjoja kahdesta saksan ja kahdesta ruotsin oppikirjasarjasta, ja myös kieltenvälisiä eroja ääntämisen opetuksessa tutkittiin. Lisäksi tarkasteltiin sitä, millaisia muutoksia saksan kirjoissa on tapahtunut kymmenessä vuodessa ääntämisen osalta vertaamalla analyysin tuloksia aiempaan tutkimukseen.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että ääntämistä harjoitellaan edelleen pääasiassa kuuntelemalla ja toistamalla. Tällaiset tehtävät sekä ääneenlukeminen ovat yleisimmät ääntämisharjoitustyypit kaikissa analysoiduissa oppikirjoissa, kun taas muunlaisia ääntämistehtäviä esiintyy melko vähän yhtä kirjasarjaa lukuunottamatta. Sen sijaan oman puheen nauhoittaminen ja erilaiset videointitehtävät ovat uusimmissa oppikirjoissa hyvin esillä. Tutkimustuloksissa näkyy myös hyvin ääntämisen uusi asema opetussuunnitelmassa: uusimmissa oppikirjoissa ääntämisen opettamiseen on kiinnitetty aiempaa enemmän huomiota. Tämä näkyy mm. siinä, että ääntämistä käsitellään enemmän ja monipuolisemmin kuin aiemmin. Äänteitä ei myöskään esitellä enää taulukkomuodossa kirjan alussa tai lopussa, vaan muutama äänne kerrallaan kappaleiden yhteydessä. Myös prosodiset ominaisuudet otetaan paremmin huomioon, joskin niiden käsittely ja harjoittelu jää edelleen verraten melko vähäiseksi.
Tutkimus osoittaa, että oppikirjatekijät alkavat vähitellen huomioida hyvän ääntämisen tärkeyden kieltenopetuksessa. Koska oppikirjat edelleen määrittävät hyvin pitkälti oppituntien sisällön, aletaan tämän myötä myös oppitunneilla kiinnittää enemmän huomiota ääntämisen opettamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer
Hämäläinen, Laura (2017)Ääntäminen on olennainen osa kielitaitoa, sillä se vaikuttaa huomattavasti kommunikoinnin sujuvuuteen. Kieltenopetuksessa ääntäminen jää kuitenkin usein muiden kielen osa-alueiden varjoon. Ääntämisen opettamiseen vaikuttavat ... -
„Keine Übung ist unbedingt schlecht, sie passt einfach nicht zu einem bestimmten Schüler“ : die Wortschatzarbeit im finnischen Deutsch- und Schwedischunterricht aus der Sicht der Lehrer
Sariola, Miira (2019)Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että sanat ovat tärkeä osa kieltä. Niiden avulla kommunikoimme, joten sanat ja sanasto ovat tärkeä osa myös kieltenopetusta. Kielten oppikirjoissa on sanastoja, oppilaat ... -
"Det pirrar inte i magen" : Einstellungen von Deutsch- und Schwedisch lernenden finnischen Senioren zum Sprechen und zur mündlichen Sprachkompetenz
Kauppinen, Tiina (2014)Työn tarkoituksena oli selvittää, miten yli 60-vuotiaat saksan ja ruotsin oppijat suhtautuvat vieraan kielen puhumiseen. Kokemukseni mukaan vanhemmat kielenoppijat keskittyvät suullisen ja kommunikatiivisen kielitaidon ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.