Miten torjua vihapuhetta sosiaalisen median palveluissa?
Nousiainen, T. (2017). Miten torjua vihapuhetta sosiaalisen median palveluissa?. In S. Elo, K. Kaihari, P. Mattila, & L. Nissilä (Eds.), Rakentavaa vuorovaikutusta : opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn (pp. 29-33). Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat, 1/2017. http://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdf
Julkaistu sarjassa
Oppaat ja käsikirjatTekijät
Päivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Opetushallitus, 2017.
Viimeaikainen keskustelu vihapuheesta ja sen leviämisestä verkossa on tuskin jäänyt keneltä-
kään huomaamatta. Se yhdistettynä nuorten erittäin aktiiviseen sosiaalisen median käyttöön
on yhtälö, joka tekee mediakasvatuksesta yhä tärkeämpää ja asettaa sille isoja haasteita.
Syksyllä 2016 julkaistun SoMe ja nuoret 2016 -tutkimuksen3
perusteella nuoret itsekin ovat
tästä tietoisia. Yli 70 % kyselyyn vastanneista 13–29-vuotiaista nuorista oli nimittäin sitä
mieltä, että joko koulussa tai kotona tulisi opettaa sosiaalisen median käyttöä, erityisesti
netissä käyttäytymistä ja turvallisuutta.
Tämä artikkeli pyrkii osaltaan vastaamaan tähän tarpeeseen nostamalla esiin käytännön
keinoja vihapuheeseen ja ei-toivottuun verkkokäyttäytymiseen reagoimiseen sosiaalisessa
mediassa. Sisältö rakentuu kolmen teeman mukaan. Ensimmäisessä osiossa luodaan katsaus
työkaluihin, joita sosiaalisen median palvelut tarjoavat asiattomalta käyttäytymiseltä
suojautumiseen. Toisessa osassa käsitellään asiattoman sisällön ilmiantamista näissä palveluissa.
Ja kolmannessa osassa tarkastellaan lyhyesti sosiaalista mediaa ns. vastapuheen
areenana.
...
Julkaisija
OpetushallitusEmojulkaisun ISBN
978-952-13-6351-1Kuuluu julkaisuun
Rakentavaa vuorovaikutusta : opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyynISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-8950Asiasanat
Alkuperäislähde
http://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26944533
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen median moderointi ei ratkaise yhteiskunnallisia ongelmia
Knuutila, Aleksi; Järvenpää, Riia (Valtiotieteellinen yhdistys, 2022)Tehokkaampi misinformaation ja muun vahingollisen sisällön poisto sosiaalisesta mediasta nähdään nykyään ratkaisuna moneen yhteiskunnalliseen ongelmaan. Onko moderaatioon nojaava politiikka kuitenkin alustajättien eduksi, ... -
Sosiaalisen median kommenttien analyysi multimodaalisesta näkökulmasta digitaalisen journalismin ja poliittisen viestinnän tutkimuksessa
Salonen, Margareta; Kannasto, Elisa; Paatelainen, Laura (Informaatiotutkimuksen yhdistys, 2021)Societal discussions flow on social media platforms that are studied by researchers in multiple ways and through various kinds of data sets that are extracted from them. In the studies of these discussions, multimodality ... -
Identiteetin varastaminen sosiaalisen median palveluissa
Huusko, Tuija (2015)Identiteettivarkaus ja tietojen kalastelu ovat tätä päivää ja ne kasvavat jatkuvasti. Kohteena voi olla yksilö tai yhteisö, tuttu tai tuntematon, mutta yhteistä tapauksissa on se, että rikoksella voi olla kauaskantoiset ... -
Kehopositiivisuusaktivistien strategioita vihapuhetta vastaan : huolenpitoa ja vastaanpuhumista suomalaisessa Instagramissa
Kosonen, Heidi; Nousiainen, Susi Mikael (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2024)Vihapuhe on sukupuolittunut ja intersektionaalinen ilmiö, joka kohdistuu erityisesti vähemmistöihin ja pyrkii näiden vaientamiseen ja ulossulkemiseen julkisesta keskustelusta. Tarkastelemme artikkelissamme Instagramissa ... -
Miten sosiaalisen median viestintä yritysten kriisitilanteissa vaikuttaa kuluttajien brändiasenteisiin?
Inberg, Sonja (2021)Kriisin sattuessa yrityksen sidosryhmät kaipaavat entistä nopeampaa reagointia ja viestintää. Tällaisen nopean viestinnän mahdollistaa sosiaalinen media, joka tarjoaa yrityksille myös mahdollisuuden vuorovaikutukseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.