Sosiaalisen median kommenttien analyysi multimodaalisesta näkökulmasta digitaalisen journalismin ja poliittisen viestinnän tutkimuksessa
Salonen, M., Kannasto, E., & Paatelainen, L. (2021). Sosiaalisen median kommenttien analyysi multimodaalisesta näkökulmasta digitaalisen journalismin ja poliittisen viestinnän tutkimuksessa. Informaatiotutkimus, 40(3), 163-188. https://doi.org/10.23978/inf.111071
Julkaistu sarjassa
InformaatiotutkimusPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 Margareta Salonen, Elisa Kannasto, Laura Paatelainen
Societal discussions flow on social media platforms that are studied by researchers in multiple ways and through various kinds of data sets that are extracted from them. In the studies of these discussions, multimodality unravels the semiotic modes that are communication resources through which meanings are socially and culturally created and expressed. In addition, the viewpoint of affordances can be used for viewing the functions of social media platforms and their discussions. Furthermore, this review was conducted to better understand how social media comments are researched from the perspective of multimodality in the context of digital journalism and political communication. A systematic literature review and qualitative content analysis were used as methods. The review discovered that the studies under review were not that high in multimodality and that text as an individual mode was the most common one. Furthermore, Twitter was the most researched platform and the one where the use of modes was more thoroughly explained.
...
Julkaisija
Informaatiotutkimuksen yhdistysISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-9137Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101855528
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Youth Political Talk in the Changing Media Environment : A Cross-National Typology
Kligler-Vilenchik, Neta; Tenenboim-Weinblatt, Keren; Boczkowski, Pablo J.; Hayashi, Kaori; Mitchelstein, Eugenia; Villi, Mikko (SAGE Publications, 2022)While political communication scholarship has long underscored the importance of political talk—casual conversations about news and politics that occur in everyday situations—as a way for citizens to clarify their opinions ... -
Kilpailija vai kirittäjä? : case-tutkimus sosiaalisen median mahdollisuuksista osallistuvaan journalismiin alueellisissa sanomalehdissä
Salo, Aki (2015)Tämän pro gradu -työn tarkoituksena oli tarkastella miten alueelliset sanomalehdet hyödyntävät sosiaalista mediaa ja sen kautta lukijoitaan uutistyönsä tukena. Näkökulma oli koko toimitusorganisaatiossa, ei yksittäisissä ... -
Lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinnän eettisyys
Sinelampi, Matias (2024)Rahoitusalalle muodostuu kaiken aikaa uudenlaisia toimijoita, jotka hyödyntävät uudenlaista teknologiaa sekä -sääntelyä muuttuvassa asiakkaiden kulutuskäyttäytymisessä. Uudet toimijat, kuten lainavertailupalvelut tarjoavat ... -
“ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä
Paavilainen, Vilma; Lahti, Johanna (2018)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee mediatisaatiota ja sen ilmenemistä julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita etenkin siitä, miten medialogiikka ja sosiaalisen median ... -
Miten torjua vihapuhetta sosiaalisen median palveluissa?
Nousiainen, Tuula (Opetushallitus, 2017)Viimeaikainen keskustelu vihapuheesta ja sen leviämisestä verkossa on tuskin jäänyt keneltä- kään huomaamatta. Se yhdistettynä nuorten erittäin aktiiviseen sosiaalisen median käyttöön on yhtälö, joka tekee mediakasvatuksesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.