Saako monikielisessä koulussa puhua ruotsia? : Får man prata finska i den flerspråkiga skolan?
Ahlholm, M. (2018). Saako monikielisessä koulussa puhua ruotsia? : Får man prata finska i den flerspråkiga skolan?. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9 (3). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2018/saako-monikielisessa-koulussa-puhua-ruotsia-far-man-prata-finska-i-den-flersprakiga-skolan
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2018Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2018
Suomen ja ruotsin sekoittumisen välttämiseksi on nähty vaivaa suomalaisessa
koulujärjestelmässä. Nyt monikielisyys myllertää koulujen kielikäytänteet
uudenlaisiksi. Artikkelissa kysytään, purkaako koulun monikielistyminen raja-
aidan myös kahden virallisen kielen väliltä. Toinen vaihtoehto on ajautua
kaksinaisjärjestelmään, jossa viralliset enemmistökielet suomi ja ruotsi
pidetään erillään toisistaan, samalla kun uudet vähemmistökielet asettuvat
koulun käytänteisiin limittäin kulloisenkin opetuskielen kanssa.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2018/saako-monikielisessa-koulussa-puhua-ruotsia-far-man-prata-finska-i-den-flersprakiga-skolanMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Monikielisyyden näkeminen voimavarana : kokemuksia Utrechtin kansainvälisestä koulusta
Roiha, Anssi; Post Uiterweer, Melanie; Absalom, Helen (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Monikielisyys on nykyisin arkipäivää monissa kouluissa. Myös Suomen kouluissa erikielisten oppilaiden määrä on kasvanut ja sen odotetaan yhä kasvavan tulevaisuudessa. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten koulut voivat ... -
KiMo valmentaa opiskelijoita monikielisessä yhtenäiskoulussa työskentelemiseen
Aalto, Eija; Koivula, Merja; Skinnari, Kristiina; Szabó, Tamás Péter (Jyväskylän yliopisto, 2018)KiMo on lyhenne kielitietoisuutta ja monikielisyyttä tukevan pedagogiikan koulutusmallista. KiMo-opinnoissa tutkitaan ja ratkotaan ajankohtaisia monikielisen ja -kulttuurisen koulun ja varhaiskasvatuksen kehittämishaasteita ... -
Kielitietoisia käytänteitä monikielisessä koulussa: kokemuksia toimintatutkimuksesta
Lehtonen, Heini; Räty, Reetta (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Suomalainen koulu on pitkään toiminut yksikielisyyden normin ohjaamana. Moninaisuuden ottaminen lähtökohdaksi vaatii asennonvaihdosta kohti kielitietoista koulua. Askeleet sitä kohti ovat sekä ideologisia että käytännöllisiä. ... -
Dynamics in Interaction in Bilingual Team Teaching : Examples from a Finnish Preschool Classroom
Mård-Miettinen, Karita; Palviainen, Åsa; Palojärvi, Anu (Springer International Publishing AG, 2018)The current study aims to explore team teaching as it is manifested in bilingual interactional patterns in a preschool classroom in Finland. The data was collected in a preschool classroom where a bilingual pedagogy ... -
Mitä on kielitietoisuus ja miten se näkyy koulussa?
Andersen, Line Krogager; Ruohotie-Lyhty, Maria (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Kielitietoisuus on termi, joka tulee usein vastaan virallisissa opetusta koskevissa dokumenteissa ja kuvauksissa. Terminä se voi kuitenkin tuntua epämääräiseltä ja kielitietoisuuteen kasvattaminen tästä syystä ...