Students’ Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms
Kielitaidon arviointia on tutkittu paljon, mutta oppilaiden mielipiteitä arvioinnista on tutkittu huomattavasti vähemmän. Koska opettajien tekemä arviointi kuitenkin vaikuttaa eniten oppilaisiin, on tärkeä huomioida myös heidän mielipiteensä sekä kielten opetuksessa että kielitaidon arviointia tutkittaessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia mielipiteitä lukiolaisilla on englannin kurssien arvioinnista. Tutkimuskysymykset koskivat muun muassa sitä, pitävätkö opiskelijat arviointia oppimista ja opetusta edistävänä vai turhana, arvioidaanko heitä heidän mielestään tarpeeksi ja keskittyykö arviointi liikaa ylioppilaskokeisiin. Tutkielman aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin 30 abiturientille. Aineisto analysoitiin osin tilastollisin menetelmin ja osin sisällönanalyysilla.
Tutkielma paljasti, että useimmat opiskelijat ajattelivat arvioinnin parantavan heidän englannin oppimistaan ja englannin opettajien opetusta. Aineistosta myös paljastui, että mitä turhempana opiskelijat näkivät arvioinnin, sitä huonompi englannin arvosana heillä oli. Lisäksi suurin osa opiskelijoista koki saavansa tarpeeksi arviointia ja oli sitä mieltä, että arviointi ei keskity liikaa ylioppilaskokeisiin.
Vaikka tutkielman tulokset eivät ole yleistettävissä pienen otoksen vuoksi, viittaavat ne kuitenkin siihen, että opiskelijoilla on runsaasti mielipiteitä arvioinnista. Englannin opettajien olisi hyvä ottaa tämä huomioon suunnitellessaan englannin kurssien arviointimenetelmiä ja arvioidessaan opiskelijoita.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Understand and be understood" : English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools assessed by university students of English
Puskala, Elina (2016)Vaatimukset englannin kielen monipuoliselle osaamiselle ovat kasvaneet muun muassa kansainvälistyvässä työelämässä. Sen vaikutukset ulottuvat myös jokapäiväiseen elämäämme: englanti näkyy ja kuuluu kaikkialla. Tämä asettaa ... -
The dawn of assessment literacy – exploring the conceptions of Finnish student teachers in foreign languages
Hildén, Raili; Fröjdendahl, Birgitta (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)The paper addresses Finnish student teachers’ conceptions of assessment literacy in foreign languages. Student teachers’ assessment literacy (STAL) is a focal constituent of teacher cognition and can, according to prior ... -
Conceptions of Assessment as an Integral Part of Language Learning : A Case Study of Finnish and Chinese University Students
Liontou, Magdalini (MDPI AG, 2021)Assessment is viewed as an internal and pivotal part of learning, where cultural factors, previous experiences, and future aspirations affect learners’ perceptions. In recent years, an increasing number of western universities ... -
Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
Rundgren, Nico (2023)Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin ... -
English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum
Keränen, Iiro (2017)Vieraiden kielten osaamisella on alati kasvava merkitys nykyajan ihmisille. Eri kulttuureista ja yhteisöistä tulevat ihmiset luovat kontakteja toisiinsa niin virtuaalisesti kuin myös kasvokkain. Tällaiset kontaktit ovat ...