dc.contributor.advisor | Kalaja, Paula | |
dc.contributor.author | Mäki-Leppilampi, Mari | |
dc.date.accessioned | 2017-04-10T13:32:45Z | |
dc.date.available | 2017-04-10T13:32:45Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53547 | |
dc.description.abstract | Kielitaidon arviointia on tutkittu paljon, mutta oppilaiden mielipiteitä arvioinnista on tutkittu huomattavasti vähemmän. Koska opettajien tekemä arviointi kuitenkin vaikuttaa eniten oppilaisiin, on tärkeä huomioida myös heidän mielipiteensä sekä kielten opetuksessa että kielitaidon arviointia tutkittaessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia mielipiteitä lukiolaisilla on englannin kurssien arvioinnista. Tutkimuskysymykset koskivat muun muassa sitä, pitävätkö opiskelijat arviointia oppimista ja opetusta edistävänä vai turhana, arvioidaanko heitä heidän mielestään tarpeeksi ja keskittyykö arviointi liikaa ylioppilaskokeisiin. Tutkielman aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin 30 abiturientille. Aineisto analysoitiin osin tilastollisin menetelmin ja osin sisällönanalyysilla.
Tutkielma paljasti, että useimmat opiskelijat ajattelivat arvioinnin parantavan heidän englannin oppimistaan ja englannin opettajien opetusta. Aineistosta myös paljastui, että mitä turhempana opiskelijat näkivät arvioinnin, sitä huonompi englannin arvosana heillä oli. Lisäksi suurin osa opiskelijoista koki saavansa tarpeeksi arviointia ja oli sitä mieltä, että arviointi ei keskity liikaa ylioppilaskokeisiin.
Vaikka tutkielman tulokset eivät ole yleistettävissä pienen otoksen vuoksi, viittaavat ne kuitenkin siihen, että opiskelijoilla on runsaasti mielipiteitä arvioinnista. Englannin opettajien olisi hyvä ottaa tämä huomioon suunnitellessaan englannin kurssien arviointimenetelmiä ja arvioidessaan opiskelijoita. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | English | |
dc.subject.other | teaching | |
dc.subject.other | assessment | |
dc.subject.other | conceptions | |
dc.title | Students’ Conceptions of Assessment in Finnish EFL classrooms | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704101953 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2017-04-10T13:32:46Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |