Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa
Tiivistelmä
Patrikainen, Markus. 2017. Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. 63 sivua.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksistä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa. Tutkimustehtävä jakautuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä tarkastellaan millaisia merkityksiä opettajat antavat leikille alkeisuimataidon oppimisessa ja toisessa sitä, millaisena luokanopettajat ja uimaopettajat näkevät vapaan leikin osuuden uimaopetuksessa.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimi leikkiin ja koululaisten uimaopetukseen liittyvä kirjallisuus. Leikki voidaan tutkimuskirjallisuuden valossa nähdä yhtä lailla vain tarkoituksettomana ajankuluna kuin kulttuurin perustana. Leikki on sellaista, mikä lasta kiinnostaa, kannustaa keksimään, tutkimaan ja kokeilemaan uusia asioita. Leikki on kokeilevaa toimintaa, jonka avulla lapsi löytää nautintoa, kun annamme hänen vapaasti juosta itseä kiinnostavien asioiden ja lelujen äärelle.
Tutkimus on luonteeltaan fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus. Leikin koettiin alkeisuimataidon oppimisen osalta tuovan tekemiseen rentoutta ja vapautta. Leikin myös koettiin motivoivan oppimaan uusia asioita, rohkaisevan oppilaita uuden kokeilemiseen sekä kannustavan kekseliäisyyteen ja mielikuvituksellisuuteen veden äärellä.
Vapaan leikin osuus uimaopetuksessa näyttäytyi opettajille havainnoimisen mahdollisuutena sekä arvioinnin osalta taitotason määrittelemisen välineenä ja tätä kautta opetuksen eriyttämistä helpottavana. Vapaata leikkiä pidettiin myös merkityksellisenä vähemmän uimassa käyville oppilaille.
Asiasanat: Leikki, alkeisuimataito, tapaustutkimus, leikkikulttuuri, uinninopetus
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ryhmämuotoisessa soitonopetuksessa ja -oppimisessa rakentuva vuorovaikutus ja ryhmän merkitys : tapaustutkimus luokanopettajien aikuiskoulutuksen kontekstissa
Rauhala, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2024)Tämä tapaustutkimus sijoittuu kasvatustieteen ja musiikkikasvatuksen rajapinnalle. Sen kohteena on ryhmämuotoisessa soitonopetuksessa ja -oppimisessa rakentuva vuorovaikutus ja kontekstina Luokanopettajien aikuiskoulutus. ... -
Leikisti pelissä : pohdintaa lasten digitaalisesta leikistä
Koivula, Merja; Mustola, Marleena (Tampereen yliopisto, 2015)Artikkelissamme tarkastellaan esikouluikäisten lasten d¡gitaalista pelaamista leik¡n näkökulmasta. Vi¡me vuosina tieto- ja viestintäteknologia on tullut osaksi yhä nuoremp¡en lasten arkea ja herättänyt myös huolta s¡¡tä, ... -
Motivointi oppimisen peruspilarina : luokanopettajien käsityksiä motivoinnin vaikutuksesta oppimisessa
Hietamäki, Ulla (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on motivoinnin vaikutuksesta oppimisessa. Tutkimuksen aineistona oli kahdeksan luokanopettajaa Etelä- ja Keski-Pohjanmaalta. Haastatteluaineisto ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden luokanopettajien käsityksiä matematiikasta sekä itsesäätelytaitojen ja tunteiden merkityksestä
Penttilä, Essi; Korkeakangas, Janita (2022)Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla ja vastavalmistuneilla luokanopettajilla on matematiikasta oppiaineena sekä siihen vaikuttavien itsesäätelytaitojen ja ... -
Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa
Lehtinen, Aija; Stenvall, Niina (2020)Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja mitä se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä sekä opettajan oman että oppilaiden ...