Leikisti pelissä : pohdintaa lasten digitaalisesta leikistä
Koivula, M., & Mustola, M. (2015). Leikisti pelissä : pohdintaa lasten digitaalisesta leikistä. In R. Koskimaa, J. Suominen, F. Mäyrä, J. T. Harviainen, U. Friman, & J. Arjoranta (Eds.), Pelitutkimuksen vuosikirja 2015 (pp. 39-53). Tampereen yliopisto. Pelitutkimuksen vuosikirja, 2015. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2015/artikkeli-leikisti-pelissa-pohdintaa-lasten-digitaalisesta-leikista
Julkaistu sarjassa
Pelitutkimuksen vuosikirjaToimittajat
Päivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© Koivula & Mustola 2015. Tämä teos on lisensoitu Creative Commons -lisenssillä.
Artikkelissamme tarkastellaan esikouluikäisten lasten d¡gitaalista pelaamista leik¡n
näkökulmasta. Vi¡me vuosina tieto- ja viestintäteknologia on tullut osaksi yhä
nuoremp¡en lasten arkea ja herättänyt myös huolta s¡¡tä, m¡ten lisääntynyt
pelaaminen vaikuttaa lasten leikkiin ja mahdollisesti he¡kentää leikin laalua.
Toistaiseksi pienten lasten digitaalisesta leikistä on kuitenkin vain vähän
tutkimustietoa. Tässä artikkelissa pohditaan per¡nteisen leikin määr¡ttelyä ja sen
soveltumista dig¡taalisen leikin määrittelyyn. Peilaamme käytännön esimerkkejä
lasten digitaalisesta leikistä Burghardtin (2012), Caillois'n (2001)ja van Oersin
(2013) perinteisen leikin kriteer¡stö¡hin, joista valitsimme tarkempaa tarkaste¡ua
varten neljä: säännöt, vapaus, hauskuus ja tavoitteellisuus. Tutkimuksen
empiirisenä aineistona toimii eräässä 6-vuotiaiden lasten es¡opetusryhmässä
toteutettu peliprojekti, jossa lapset pelasivat tableteilla meikkaamis- ja
pukeutumispelejä ja keskustelivat ni¡stä. Tutkimustulokset osoittavat, että lasten
dig¡taalinen leikk¡ näyttäytyy moniulotte¡sena ja rikkaana ilmiönä. Lapset
hyödyntävät leikissään joustavasti peleistä kumpuavia ideoita, eläytyvät
pelihahmoihin sekä muuttavat nämä leikiksi. Voidaankin todeta, ettà digitaalisten
pelien pelaaminen ei tämän tutk¡muksen valossa muodosta uhkaa perinteiselle
leikille, vaan pikemminkin teknologian ja leikin yhdistäminen tarjoaa leikille Iapsia
kiinnostavia mahdollisuuksia. Digitaalisella leikillä ja perinteisellä leikillä on
tutk¡muksemme mukaan niin paljon yhteis¡ä piirte¡tä, ettei digitaalisen leikin
käsitteellistäm¡nen "uudenlaiseksi leikkikulttuuriksi" ole välttämättä perusteltua.
...
Julkaisija
Tampereen yliopistoEmojulkaisun ISBN
978-952-03-0028-9Kuuluu julkaisuun
Pelitutkimuksen vuosikirja 2015ISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-355X
Alkuperäislähde
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2015/artikkeli-leikisti-pelissa-pohdintaa-lasten-digitaalisesta-leikistaJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25398258
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on © Koivula & Mustola 2015. Tämä teos on lisensoitu Creative Commons -lisenssillä.
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa
Patrikainen, Markus (2017)Tiivistelmä Patrikainen, Markus. 2017. Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan ... -
"Oli kerran Tuulikki-tonttu" : sisäistekijyys ja tekijyys lapsen tuottamissa teoksissa
Kuusimäki, Katariina (2013)Analysoin tutkielmassani viidestä kuuteen -vuotiaan tytön, Matildan, tuottamaa kolmea teosta Joulukirjaa, Autokirjaa ja ”Keijukirjaa” lähilukemalla niitä Michael Armstrongin (2006) narratiivisen analyysin avulla, tulkitsemalla ... -
Vanhempien ja 3–4-vuotiaiden lasten digitaalisten medioiden käytön yhteydet lasten motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
Gustafsson, Jenny (2024)Digitalisoituminen näkyy kasvavissa määrin pienten lasten arjessa ja lapset viettävät yhä enemmän aikaa erilaisten elektronisten laitteiden äärellä. Elektronisten laitteiden käytön yhteyttä pienten lasten ... -
Ken leikkiin ryhtyy : leikki lasten välisenä sosiaalisena ilmiönä
Vuorisalo, Mari (2004) -
Päiväkodin leikkikulttuurin luomat olosuhteet esikouluikäisten lasten vapaalle leikille
Anttonen, Anne-Mari; Ukkonen, Jenni (2009)Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin päiväkodin leikkikulttuurin luomia olosuhteita esikouluikäisten lasten vapaalle leikille. Tutkimuksessa leikkikulttuurin nähtiin koostuvan sekä fyysisestä että sosiokulttuurisesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.