University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Motivointi oppimisen peruspilarina : luokanopettajien käsityksiä motivoinnin vaikutuksesta oppimisessa

Thumbnail
View/Open
830.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hietamäki, Ulla
Date
2017
Discipline
Kasvatustiede

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on motivoinnin vaikutuksesta oppimisessa. Tutkimuksen aineistona oli kahdeksan luokanopettajaa Etelä- ja Keski-Pohjanmaalta. Haastatteluaineisto kerättiin elo-marraskuun aikana 2016. Tutkimuksen viitekehyksenä on fenomenografinen tutkimusote. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että motivointia pidettiin vaikuttavana tekijänä oppimisessa. Motivointi edellyttää opettajalta oman ammatillisuuden kehittämistä ja reflektoivaa työotetta. Motivointi käsitettiin oppimista edistäväksi tekijäksi, jonka käyttämisessä korostuu oppilaslähtöinen oppiminen. Motivoinnissa myös hyödynnetään monipuolisia oppimisympäristöjä. Motivointi katsottiin olevan kiinteä osa oppimista – se nähtiin oppimisen peruspilariksi ja iloa lisääväksi tekijäksi oppimisessa. Motivoinnin kautta voidaan lisätä psyykkisen turvallisuuden kokemista oppimisilmapiirissä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että koulun toimintakulttuurilla on vaikutusta siihen, millaiset mahdollisuudet motivoinnilla on suhteessa oppimiseen. Oppiainerajat ja -ajat ylittävissä oppimiskokonaisuuksissa motivoinnin mahdollisuudet nähtiin laajemmiksi kuin perinteisessä oppitunti-välitunti -rytmityksessä. Yhdeksi motivoinnin haasteeksi käsitettiin sen kuluttavuus suhteessa opettajan työssä jaksamiseen ja hyvinvointiin. Tulosten perusteella motivoinnin kuluttavuus on syytä tiedostaa ja tarkastella sitä reflektiivisesti suhteessa omaan opettajuuteen, jotta ammatillisia työvälineitä voidaan hyödyntää myös opettajan hyvinvoinnin turvaamiseksi. ...
Keywords
Motivointi oppiminen oppimismotivaatio oppimisympäristö fenomenografia Fenomenografia motivointi oppimisympäristöt
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708283588

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta 

    Liukkonen, Niina (2019)
    Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ...
  • Luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppimiseen ohjaamisesta 

    Laakeri, Maria (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppijuuteen ohjaamisesta. Tarkoituksena on myös peilata opettajien käsityksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan, ...
  • Miten säilyttää oppimisen ilo? : peruskoululaisten käsityksiä iloa tuottavista asioista 

    Ketoja, Jaana (2005)
  • Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta 

    Hämäläinen, Jenni (2018)
    Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ...
  • Suomalainen metallimusiikki oppimismotivaation luojana suomen kielen oppimisessa 

    Balogh, Andrea (2012)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre