Elämänkaarinäkökulma ja toimijuus osana elinikäistä ohjausta
Pro Gradu –tutkielmassani tutkin, millaisten ihmisen elämänkaaren varrelle
sijoittuvien elämänalueiden kautta alueellisten ELO -, eli elinikäisen ohjauksen
yhteistyöryhmien jäsenet määrittelevät elinikäistä ohjausta. Lisäksi tarkastelin,
oliko vastaajien tuottamista elinikäisen ohjauksen määritelmistä löydettävissä
ohjattavan toimijuuteen osana ohjausta paneutuvia vastauksia. Tutkin myös,
oliko ELO –ryhmäläisten edustama taustaorganisaatio yhteydessä tiettyjen
elämänalueiden painottamiseen heidän tuottamissaan elinikäisen ohjauksen
määritelmissä.
Tutkimukseni aineistona käytin Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksella
kerättyä kyselyaineistoa, joka on osa verkkokyselynä kerättyä
tutkimusmateriaalia liittyen Elinikäisen ohjauksen alueellisen koordinaation
tutkimushankkeeseen. Koulutuksen tutkimuslaitoksella kerätystä kokonaisaineistosta
tässä tutkimuksessa käytin yhtä osaa: Vastaajien, eli ELO – ryhmäläisten
vastauksia avokysymykseen ”Mitä elinikäinen ohjaus tarkoittaa?”. Kyselyvastauksia
oli 153, joista 143 (94%) oli suomen- ja 10 (6%) ruotsinkielisiä. Tutkimusmetodeina
käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia sekä ristiintaulukointia.
Tutkimukseni tulokset osoittivat, että ELO – ryhmäläiset toivat vastauksissaan
eniten esiin 1) opiskelun, kouluttautumisen, kasvatuksen ja osaamisen,
2) elämänhallinnan ja kaikissa elämäntilanteissa saatavilla olevan ohjauksen,
sekä 3) elämänkaaren kokonaisuutena esiin tuovia elämänalueita. Toimijuuteen
osana ohjausta kantaa ottavia vastauksia löytyi vain vähäinen määrä, eikä kyselyvastaajien
ja heidän edustamiensa taustaorganisaatioiden välitä löydetty tilastollisesti
merkitsevää yhteyttä. Kyselyvastauksissa koulutuksen, elämänhallinnan
ja työn aihepiireihin oli kiinnitetty paljon huomiota, mutta ihmisen koko
elämänkaaren konkreettisesti huomioivat näkemykset ohjauksesta jäivät melko
vähäisiksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29141]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Koska halusin toteuttaa ohjausta." : fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus Saaran ohjausfilosofiasta ja uratarinasta lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi
Hartikainen, Laura-Maarit (2016)Tutkimukseni aiheena on tarkastella erään ohjausalan ammattilaisen, Saa-ran (nimi muutettu), tarinaa lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi, se-kä tarkastella Saaran ohjausfilosofiaa, jolla on keskeinen rooli hänen ... -
Oulunsalon lukion ura- ja jatko-opintojen ohjauksen suunnitelma osana uuden opetussuunnitelman ohjausta
Oinas, Tapio (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007) -
Alakoulun ohjausta kehittämässä : teoriaa ja käytäntöä
Ojanperä, Erja (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2013)Kehittämishankkeen eräänä tarkoituksena on antaa kokonaiskuva alakoulun oppilaanohjauksesta sekä osoittaa alakoulun ohjauksen tarpeellisuus. Ohjaus ja opettaminen eivät ole erillisiä, jokainen opettaja on samalla myös ... -
Opinto-ohjausta verkossa lukion opinto-ohjaustoimintaa verkko-opintoina
Ala-Hemmilä, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008) -
Sosiaalista oikeudenmukaisuutta ohjausta kohdentamalla? : ohjaus hallintana haavoittuvuuden eetoksessa
Ihalainen, Laura; Vaikkinen, Sanna (2023)Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten sosiaalisesti oikeudenmukainen ohjaus toimii hallintana ohjauksen poliittisessa diskurssissa. Tutkielmassa sosiaalinen oikeudenmukaisuus hahmotetaan koulutuspoliittisena tavoitteena, ...