Sosiaalista oikeudenmukaisuutta ohjausta kohdentamalla? : ohjaus hallintana haavoittuvuuden eetoksessa
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten sosiaalisesti oikeudenmukainen ohjaus toimii hallintana ohjauksen poliittisessa diskurssissa. Tutkielmassa sosiaalinen oikeudenmukaisuus hahmotetaan koulutuspoliittisena tavoitteena, jota toteutetaan kohdentamalla ohjausta tuen tarpeessa oleville yksilöille. Työn teoreettisena viitekehyksenä hyödynnetään poststrukturalistista hallinnan analyysia sekä tähän viitekehykseen perustuvaa aiempaa tutkimusta haavoittuvuuden eetoksesta nuoriin kohdistuvissa tukijärjestelmissä. Tästä kehyksestä katsottuna ohjausta tarkastellaan subjektivoivan hallinnan teknologiana. Tutkimuksen aineisto koostuu Opinto-ohjauksen kehittämisohjelmaan kuuluvista koulutuspoliittisista dokumenteista. Tutkimuskohteena on se, millaisiin hallinnan tekniikoihin ohjauksen koulutuspoliittisessa diskurssissa tukeudutaan sekä millaista subjektiviteettia näissä tuotetaan ohjauksen kohteena oleville nuorille. Aineistoa analysoidaan diskursiivista lukutapaa hyödyntäen. Tutkimuksen tulokseksi muodostuu, miten ohjaus toimii hallintana ohjauksen kohdentamisen teknologian kautta. Poliittisessa diskurssissa kohdennetun ohjauksen kohteena oleville nuorille rakentuu jännitteinen subjektiviteetti: Yhtäältä nuoret nähdään koulutuksellisina toisina ja siten tukea tarvitsevina. Toisaalta heidät asemoidaan samanaikaisesti itsestään vastuullisiksi sekä yhteiskunnallisen eriarvoisuuden ratkaisijoiksi. Työ tekee näkyväksi sitä, miten ohjauksen kohdentaminen toimii hallinnan keinona sosiaalisen oikeudenmukaisuuden tavoitteen nimissä sekä herättelee pohtimaan sen nuorille rakentamia toiminnan mahdollisuuksia ja rajoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28171]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Urban neighbourhoods and guidance counselling in basic education : a spatial justice approach
Kalalahti, Mira (Routledge, 2023)This study sought to gain a deeper understanding of the spatiality and spatial justice of guidance counselling in basic education. The spatial framework was applied to analyse the recognition of diversity and adolescents’ ... -
Interaction between students and class teachers in vocational education and training : ‘Safety distance is needed’
Ryökkynen, Sanna; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Linköping University Electronic Press, 2019)Interaction between students and teachers is fundamental and has therefore been widely studied in education. However, there have been few studies on intensive spe-cial support being provided to vocational education and ... -
"Koska halusin toteuttaa ohjausta." : fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus Saaran ohjausfilosofiasta ja uratarinasta lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi
Hartikainen, Laura-Maarit (2016)Tutkimukseni aiheena on tarkastella erään ohjausalan ammattilaisen, Saa-ran (nimi muutettu), tarinaa lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi, se-kä tarkastella Saaran ohjausfilosofiaa, jolla on keskeinen rooli hänen ... -
"Yksilöllistä ohjausta ja yhteisöllistä toimintaa" : opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA)- opinnot ammatillisessa koulutuksessa
Savolainen, Minna (2023)Opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA) -opinnot ammatillisessa koulutuksessa mahdollistuivat 2018 lakiuudistuksen myötä. OPVA-opinnot sisältävät esimerkiksi kieli- tai matemaattisiin valmiuksiin, digitaitoihin, työelämätaitoihin ... -
Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services
Kettunen, Jaana (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.