dc.contributor.advisor | Rantanen, Johanna | |
dc.contributor.author | Talja, Anna | |
dc.date.accessioned | 2017-03-07T16:02:11Z | |
dc.date.available | 2017-03-07T16:02:11Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1674896 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53203 | |
dc.description.abstract | Pro Gradu –tutkielmassani tutkin, millaisten ihmisen elämänkaaren varrelle
sijoittuvien elämänalueiden kautta alueellisten ELO -, eli elinikäisen ohjauksen
yhteistyöryhmien jäsenet määrittelevät elinikäistä ohjausta. Lisäksi tarkastelin,
oliko vastaajien tuottamista elinikäisen ohjauksen määritelmistä löydettävissä
ohjattavan toimijuuteen osana ohjausta paneutuvia vastauksia. Tutkin myös,
oliko ELO –ryhmäläisten edustama taustaorganisaatio yhteydessä tiettyjen
elämänalueiden painottamiseen heidän tuottamissaan elinikäisen ohjauksen
määritelmissä.
Tutkimukseni aineistona käytin Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksella
kerättyä kyselyaineistoa, joka on osa verkkokyselynä kerättyä
tutkimusmateriaalia liittyen Elinikäisen ohjauksen alueellisen koordinaation
tutkimushankkeeseen. Koulutuksen tutkimuslaitoksella kerätystä kokonaisaineistosta
tässä tutkimuksessa käytin yhtä osaa: Vastaajien, eli ELO – ryhmäläisten
vastauksia avokysymykseen ”Mitä elinikäinen ohjaus tarkoittaa?”. Kyselyvastauksia
oli 153, joista 143 (94%) oli suomen- ja 10 (6%) ruotsinkielisiä. Tutkimusmetodeina
käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia sekä ristiintaulukointia.
Tutkimukseni tulokset osoittivat, että ELO – ryhmäläiset toivat vastauksissaan
eniten esiin 1) opiskelun, kouluttautumisen, kasvatuksen ja osaamisen,
2) elämänhallinnan ja kaikissa elämäntilanteissa saatavilla olevan ohjauksen,
sekä 3) elämänkaaren kokonaisuutena esiin tuovia elämänalueita. Toimijuuteen
osana ohjausta kantaa ottavia vastauksia löytyi vain vähäinen määrä, eikä kyselyvastaajien
ja heidän edustamiensa taustaorganisaatioiden välitä löydetty tilastollisesti
merkitsevää yhteyttä. Kyselyvastauksissa koulutuksen, elämänhallinnan
ja työn aihepiireihin oli kiinnitetty paljon huomiota, mutta ihmisen koko
elämänkaaren konkreettisesti huomioivat näkemykset ohjauksesta jäivät melko
vähäisiksi. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (52 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Elämänkaarinäkökulma ja toimijuus osana elinikäistä ohjausta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201703071597 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-03-07T16:02:11Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.subject.yso | elämänkaari | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |