Alakoulun ohjausta kehittämässä : teoriaa ja käytäntöä
Kehittämishankkeen eräänä tarkoituksena on antaa kokonaiskuva alakoulun oppilaanohjauksesta sekä osoittaa alakoulun ohjauksen tarpeellisuus. Ohjaus ja opettaminen eivät ole erillisiä, jokainen opettaja on samalla myös ohjaaja. Opetus on parhaimmillaan opiskelun ja oppimisen ohjaamista. Opettajan tehtäviin kuuluu myös kasvatus, oppilaan kasvun ja kehityksen tukeminen. Perusopetuslain mukaan oppijalla on oikeus saada opintojen ohjausta. Peruskoulun tavoitteena ovat jatko-opinnot ja paikka alati muuttuvassa työelämässä; jos jo alakoulussa on opintojen ohjausta, on yläkoulussa ja jatko-opinnoissa ohjaaminen ja opiskelu todennäköisesti helpompaa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti oppijaa ohjataan opiskelussa ja oppimisessa, kokonaisvaltaisessa kasvun ja kehityksen tukemisessa sekä elämänsuunnittelun- ja uravalinnan ohjauksessa myös alakoulussa. Jo alakoulussa on hyvä miettiä asioita kuten, millainen minä olen, mikä työ minua kiinnostaa, millaisia ammatteja on olemassa ja mikä ammatti sopisi minulle.
Kehittämishankkeen toisena tarkoituksena on antaa esimerkki siitä, miten alakoulun oppilaanohjaus voidaan järjestää ohjaussuunnitelman muodossa. Alakoulun ohjausta ja ohjaussuunnitelmaa, sen kohdetta, tavoitteita, tehtävää ja sisältöä sekä ohjauksen toimijoiden työnjakoa perustellaan ohjausteorioilla, kuten Linda Gottfredsonin teorialla ammatillisesta suuntautumisesta ja kehityskulusta kompromissina ja sosiodynaamisella ohjauksella. Alakoulun ohjausta ja ohjaussuunnitelmaa perustellaan myös holistisella opiskelijakeskeisellä ohjausmallilla, tutkimuksilla, perusopetuksen oppilaanohjauksen hyvillä käytänteillä sekä perusopetuksen opetussuunnitelmilla. Kuvattu ohjaussuunnitelma ei ole valmis ohjaussuunnitelma, mutta toimii pohjana varsinaiselle, kaikkien ohjaustoiminnassa mukana olevien kanssa yhteistyönä työstettävälle suunnitelmalle. Alakoulun ohjaussuunnitelmassa kerrotaan hyvän ohjaussuunnitelman tunnusmerkit, kerrotaan ohjauksen kohde, tavoite ja tehtävät. Ohjauksen toimijat tehtävineen sekä heidän työnjakonsa ja vastuualueensa ohjauksessa, ohjauksen järjestäminen ja lukuvuosittainen aikataulutus sekä ohjauksen toiminnot sisältöineen ja menetelmineen kuvataan. Hyvässä ohjaussuunnitelmassa on kerrottu aina myös ohjauksen eettiset periaatteet.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto, OpettajankoulutuslaitosISSN Hae Julkaisufoorumista
1796-4717Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
New Scenes for Career Guidance -konferenssi (31.5-1.6.2023)
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Uusia näkymiä ohjaukselle (New Scenes for Career Guidance) oli teemana, kun eurooppalaiset ohjausalan asiantuntijat kokoontuivat touko-kesäkuun vaihteessa Tukholmassa järjestettyyn konferenssiin. Tilaisuuden tavoitteena ... -
Towards leadership and management in guidance and counselling networks in Finland
Nykänen, Seija (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2015) -
Yliopiston opintojen ohjauksen kehittäminen täydennyskoulutuksen avulla
Ala-Ruona, Seija; Leskinen, Helena (2004) -
Ohjaus Vehkalahden koulussa
Taimela, Minna (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2012)Hankkeeni tavoitteena on laatia koulumme ohjaussuunnitelmalle runkoa ja tehdä valmistelevaa työtä ohjaussuunnitelmaa varten. Tämä työ ei siis ole varsinainen ohjaussuunnitelma. Tässä työssä kartoitetaan ja kirjataan ylös ... -
ePortfolio-ohjaus Centria ammattikorkeakoulussa
Kleimola, Riina (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.