Luokanopettajien kokemuksia eriyttämisestä
Koulun muuttumisen myötä eriyttämisestä on tullut luokanopettajan jokapäiväinen
menetelmä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kuinka luokanopettajat
eriyttävät opetustaan, miksi eriyttäminen on heidän mielestään tärkeää,
voiko eriyttämisestä olla heidän mielestään jotain haittoja ja mitkä asiat
tuovat haasteita eriyttämisen toteuttamiselle. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus,
joka toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineisto analysoitiin
aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Luokanopettajat eriyttivät opetustaan erilaisilla tehtävillä, omalla toiminnallaan,
oppilaiden aktiivisuudella ja resurssien avulla. Luokanopettajien mielestä
eriyttämistä tarvitaan inkluusion, onnistumisen kokemusten ja luokan hyvinvoinnin
takia. Eriyttämisen mahdollisina haittoina haastattelut pitivät opetuksen
laadun kärsimistä, työmäärän lisääntymistä ja oppilaiden minäpystyvyyden
heikkenemistä. Eriyttämistä haastoi luokanopettajien mielestä eniten
resurssipula, mutta myös ylöspäin eriyttäminen ja koulutuksen antamat valmiudet
eriyttämiselle.
Ennen kaikkea opettajat kaipasivat paremmin reusrsseja saataville, jotta
pystyisivät eriyttämään opetusta paremmin. Erityisesti lahjakkaiden huomiointi
on opettajien mukaan vähäistä, koska aikaa ei riitä heille. Yhtenä mahdollisuutena
eriyttämisen paremmalle toteutumiselle opettajat pitivät samanaikaisopetusta.
Lisäksi jo koulutuksen aikana paremmat valmiudet varmasti mahdollistaisivat
opettajien paremman eriyttämisen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin”
Autio, Johanna (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erään pienen pohjalaispaikkakunnan alakoulun luokan- ja aineenopettajat kokevat opetuksen eriyttämisen omassa työssään ja millaisten opetuksen järjestäjän toimien he ... -
Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta osana kolmiportaista tukea
Kaukola, Pauliina (2019)Tutkielman aiheena oli luokanopettajien ja erityisopettajien toteuttama yhteisopettajuus inklusiivisen koulun ja kolmiportaisen tuen näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan ... -
Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta
Lehtimäki, Minna; Saarikko, Jenni (2019)Tutkielman aiheena oli tehostettu tuki kolmiportaisen tuen järjestelmässä osana inklusiivista koulua. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli tehostetusta ... -
Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita
Roiha, Anssi (2012)Tämä laadullisen tapaustutkimuksen ja määrällisen kyselytutkimuksen yhdistävä kaksivaiheinen tutkimus käsittelee eriyttämistä CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää (1) alakoulussa englanninkielistä ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
Kunnala, Oona (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on oppilaan yksilöllisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena ...