Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPuolimatka, Tapio
dc.contributor.authorAnttila, Kaisu
dc.date.accessioned2017-01-27T14:00:48Z
dc.date.available2017-01-27T14:00:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1665652
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52883
dc.description.abstractKoulun muuttumisen myötä eriyttämisestä on tullut luokanopettajan jokapäiväinen menetelmä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kuinka luokanopettajat eriyttävät opetustaan, miksi eriyttäminen on heidän mielestään tärkeää, voiko eriyttämisestä olla heidän mielestään jotain haittoja ja mitkä asiat tuovat haasteita eriyttämisen toteuttamiselle. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Luokanopettajat eriyttivät opetustaan erilaisilla tehtävillä, omalla toiminnallaan, oppilaiden aktiivisuudella ja resurssien avulla. Luokanopettajien mielestä eriyttämistä tarvitaan inkluusion, onnistumisen kokemusten ja luokan hyvinvoinnin takia. Eriyttämisen mahdollisina haittoina haastattelut pitivät opetuksen laadun kärsimistä, työmäärän lisääntymistä ja oppilaiden minäpystyvyyden heikkenemistä. Eriyttämistä haastoi luokanopettajien mielestä eniten resurssipula, mutta myös ylöspäin eriyttäminen ja koulutuksen antamat valmiudet eriyttämiselle. Ennen kaikkea opettajat kaipasivat paremmin reusrsseja saataville, jotta pystyisivät eriyttämään opetusta paremmin. Erityisesti lahjakkaiden huomiointi on opettajien mukaan vähäistä, koska aikaa ei riitä heille. Yhtenä mahdollisuutena eriyttämisen paremmalle toteutumiselle opettajat pitivät samanaikaisopetusta. Lisäksi jo koulutuksen aikana paremmat valmiudet varmasti mahdollistaisivat opettajien paremman eriyttämisen.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (105 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia eriyttämisestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701271293
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2017-01-27T14:00:48Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoinkluusio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot