University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin”

Thumbnail
View/Open
797.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Autio, Johanna
Date
2022
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erään pienen pohjalaispaikkakunnan alakoulun luokan- ja aineenopettajat kokevat opetuksen eriyttämisen omassa työssään ja millaisten opetuksen järjestäjän toimien he uskovat edistävän tai vaikeuttavan eriyttävän opetuksen toteuttamista. Opetuksen eriyttämisestä on tullut hyvän perusopetuksen edellytys inklusiivisen koulun jalkauduttua Suomeen 1990-luvulta lähtien. Myös kolmiportaisen tuen käyttöönotto vuonna 2011 asetti lisävaatimuksia opetuksen eriyttämiselle. Tutkimus toteutettiin pienessä pohjalaiskunnassa keväällä 2022. Tutkimusaineisto kerättiin avoimella verkkolomakekyselyllä, joka sisälsi taustakysymyksiä ja kolme avointa kysymystä. Tämä tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto analysoitiin fenomenografista tutkimusotetta käyttäen. Tutkimus osoitti, että tutkimuksessa mukana olleet opettajat käsittävät eriyttävän opetuksen laajasti. Vastaajat kuvailivat toteuttavansa eriyttävää opetusta oppilastuntemustaan hyväksikäyttäen. Opetuksen eriyttämistä kuvattiin oppilaslähtöisenä, yksilöllisenä ja oppilaan taitotasolle sopivaksi räätälöitynä opetuksen toteuttamistapana. Eriyttävän opettamisen toteuttamiseen haasteita toivat henkilöstön resurssipula, eriyttämistä mahdollistavien tilojen puuttuminen ja isot oppilasryhmät. Opetuksen eriyttämistä edesauttoivat riittävät resurssit, joista vahvimmin nousivat esille erityisopettajan ja koulunkäynninohjaajien työn merkityksellisyys. Myös työyhteisön tuki, työkokemus ja rinnakkaisopettajuus koettiin tärkeiksi opetuksen eriyttämistä edistäviksi tekijöiksi. ...
Keywords
fenomenografia käsitykset eriyttäminen inkluusio perusopetus kolmiportainen tuki
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204252363

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita 

    Roiha, Anssi (2012)
    Tämä laadullisen tapaustutkimuksen ja määrällisen kyselytutkimuksen yhdistävä kaksivaiheinen tutkimus käsittelee eriyttämistä CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää (1) alakoulussa englanninkielistä ...
  • Luokanopettajien kokemuksia eriyttämisestä 

    Anttila, Kaisu (2016)
    Koulun muuttumisen myötä eriyttämisestä on tullut luokanopettajan jokapäiväinen menetelmä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kuinka luokanopettajat eriyttävät opetustaan, miksi eriyttäminen on heidän mielestään ...
  • Laki muuttui - muuttuiko työ? : opettajien kokemuksia uuden lakimuutoksen vaikutuksista 

    Kiskola, Heini; Wallenius, Johanna (2012)
  • Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa 

    Kunnala, Oona (2020)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on oppilaan yksilöllisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena ...
  • Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta 

    Tiainen, Vilma; Härmä, Anna (2021)
    Pro gradu -tutkielmamme tutkittavaksi ilmiöksi valitsimme opettajien ja oppilaiden käsitykset kolmiportaisesta tuesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien ja oppilaiden käsitysten avulla, miten tuki käytännössä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre