University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien kokemuksia eriyttämisestä

Thumbnail
View/Open
617.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Anttila, Kaisu
Date
2016
Discipline
Kasvatustiede

 
Koulun muuttumisen myötä eriyttämisestä on tullut luokanopettajan jokapäiväinen menetelmä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kuinka luokanopettajat eriyttävät opetustaan, miksi eriyttäminen on heidän mielestään tärkeää, voiko eriyttämisestä olla heidän mielestään jotain haittoja ja mitkä asiat tuovat haasteita eriyttämisen toteuttamiselle. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Luokanopettajat eriyttivät opetustaan erilaisilla tehtävillä, omalla toiminnallaan, oppilaiden aktiivisuudella ja resurssien avulla. Luokanopettajien mielestä eriyttämistä tarvitaan inkluusion, onnistumisen kokemusten ja luokan hyvinvoinnin takia. Eriyttämisen mahdollisina haittoina haastattelut pitivät opetuksen laadun kärsimistä, työmäärän lisääntymistä ja oppilaiden minäpystyvyyden heikkenemistä. Eriyttämistä haastoi luokanopettajien mielestä eniten resurssipula, mutta myös ylöspäin eriyttäminen ja koulutuksen antamat valmiudet eriyttämiselle. Ennen kaikkea opettajat kaipasivat paremmin reusrsseja saataville, jotta pystyisivät eriyttämään opetusta paremmin. Erityisesti lahjakkaiden huomiointi on opettajien mukaan vähäistä, koska aikaa ei riitä heille. Yhtenä mahdollisuutena eriyttämisen paremmalle toteutumiselle opettajat pitivät samanaikaisopetusta. Lisäksi jo koulutuksen aikana paremmat valmiudet varmasti mahdollistaisivat opettajien paremman eriyttämisen. ...
Keywords
eriyttäminen kolmiportainen tuki luokanopettajat inkluusio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701271293

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27669]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin” 

    Autio, Johanna (2022)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erään pienen pohjalaispaikkakunnan alakoulun luokan- ja aineenopettajat kokevat opetuksen eriyttämisen omassa työssään ja millaisten opetuksen järjestäjän toimien he ...
  • Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta osana kolmiportaista tukea 

    Kaukola, Pauliina (2019)
    Tutkielman aiheena oli luokanopettajien ja erityisopettajien toteuttama yhteisopettajuus inklusiivisen koulun ja kolmiportaisen tuen näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan ...
  • Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta 

    Lehtimäki, Minna; Saarikko, Jenni (2019)
    Tutkielman aiheena oli tehostettu tuki kolmiportaisen tuen järjestelmässä osana inklusiivista koulua. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli tehostetusta ...
  • Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita 

    Roiha, Anssi (2012)
    Tämä laadullisen tapaustutkimuksen ja määrällisen kyselytutkimuksen yhdistävä kaksivaiheinen tutkimus käsittelee eriyttämistä CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää (1) alakoulussa englanninkielistä ...
  • Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa 

    Kunnala, Oona (2020)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on oppilaan yksilöllisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre