dc.contributor.author | Tabell, Tuure | |
dc.date.accessioned | 2017-01-26T17:02:11Z | |
dc.date.available | 2017-01-26T17:02:11Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52869 | |
dc.description.abstract | Digitalisoituvassa maailmassa myös sanakirjat siirtyvät painetusta formaatista sähköiseen. Sähköisten sanakirjojen suureen suosioon vaikuttaa varsinkin niiden käyttömukavuus ja nopeus sekä niiden painettua sanakirjaa parempi saavutettavuus myös kodin ja koulun ulkopuolella esimerkiksi älypuhelimien sanakirjasovellusten avulla. Sähköisten sanakirjojen kirjo on kuitenkin suuri, eivätkä kaikki oppijoiden käyttämät sanakirjat ole käyneet läpi minkäänlaista asiantuntija-arviointia. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää suomalaisten lukiolaisten painettujen ja sähköisten englannin sanakirjojen käyttöä. Tutkielman aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa kysyttiin, kuinka usein ja millaisissa tilanteissa lukiolaiset käyttävät sanakirjoja. Lisäksi lukiolaisia pyydettiin kertomaan oma mielipiteensä sähköisistä sanakirjoista. Aineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tuloksista selvisi, että vastaajien joukossa sähköiset sanakirjat olivat lähestulkoon syrjäyttäneet painetut sanakirjat. Sähköisen formaatin mahdollistama saavutettavuus taas näkyi sanakirjojen käyttönä myös kodin ja koulun ulkopuolella. Lukiolaiset arvostivat sähköisten sanakirjojen käytön helppoutta ja nopeutta, mutta niiden luotettavuus huoletti monia. Huolimatta siitä, että tulokset eivät ole yleistettävissä, on niistä nähtävissä, kuinka sähköiset sanakirjat ovat syrjäyttämässä painetut. Varsinkin opettajien vastuun sanakirjojen käytön opettamisesta voidaan kuitenkin katsoa kasvaneen, kun oppijoiden saatavilla on laadultaan hyvin vaihtelevia sanakirjoja. | fi |
dc.format.extent | 24 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | dictionary use | |
dc.subject.other | EFL learning | |
dc.subject.other | vocabulary acquisition | |
dc.title | "I trust the printed ones more" : Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201701261277 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2017-01-26T17:02:12Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |