Käyttäjien osallistumisen motivaatiotekijät älykaupunkialueella eksperimentointiin
Eksperimentointia, eli loppukäyttäjiä osallistavaa kokeilullista ja palautteen antoon perustuvaa teknologisen innovaation yhteiskehittämistä hyödynnetään nykyään älykaupunkialueella, erilaisissa testiympäristöissä. Eksperimentoinnin kautta opitaan paremmin käyttäjien tarpeita, joita tarvitaan niin innovaatioita kehittävien yritysten menestystä kuin älykaupunkialueen kehitystä varten. Käyttäjien osallistuminen eksperimentointiin on tärkeää eri kanteilta ja siksi on myös tärkeää selvittää, mikä heitä motivoi osallistumaan siihen. Nimenomaan teknologisten innovaatioiden eksperimentointi herättää mielenkiinnon myös tarkastelemaan käyttäjän uusimman teknologian omaksumisen vaikutusta käyttäjän osallistumisen motivaatiotekijöihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät motivoivat eri teknologian omaksumistyyppiä edustavia käyttäjiä osallistumaan älypalvelujen eksperimentointiin älykaupunkialueen demotilassa. Tutkimus toimii laadullisena tapaustutkimuksena Jyväskylän Kankaalle, josta luodaan tulevaisuuden älykaupunginosaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui aiemmista tutkimuksista, jotka keskittyivät käyttäjien motivaatiotekijöihin osallistua yhteiskehittämisen ja avoimen innovaation aktiviteetteihin, sekä käyttäjien teknologian omaksumistyyppien motivaatiotekijöihin. Eksperimentointia itsessään ei ole tästä näkökulmasta aiemmin tutkittu. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jota edelsi myös havainnollistava älypalvelun kokeilu demotilassa. Tutkimushenkilöiltä selvitettiin motivaatiotekijöiden lisäksi heidän suhtautumistaan teknologiaan. Tutkimushenkilöiksi valittiin Kankaan opiskelijoita, työntekijöitä ja tulevia asukkaita. Tuloksista havaittiin neljä erilaista teknologian omaksumistyyppiä: hyötykäyttäjät, teknologiakonservatiivit, teknologiaintoilijat sekä teknologiakriittiset. Hyötykäyttäjien ekperimentointiin osallistumisen motivaatiotekijöistä tärkeimmät olivat viihdyttävyys, alueen merkityksellisyys ja uteliaisuus. Teknologiakonservatiiveja motivoi eniten alueen merkityksellisyys ja uteliaisuus. Teknologiaintoilijoiden suosituin motivaatiotekijä oli viihdyttävyys. Teknologiakriittisiä puolestaan oli vain yksi ja tätä motivoi alueen merkityksellisyys, uteliaisuus sekä tuki. Suurin osa käyttäjien motivaatiotekijöistä oli sisäisiä motivaatiotekijöitä.
Asiasanat: eksperimentointi, yhteiskehittäminen, teknologian omaksumistyyppi, loppukäyttäjä, osallistuminen, motivaatiotekijät, älykaupunkialue
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23901]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten osallistumisen voimavarat : tutkimus Ipanoiden osallistumisesta
Kiili, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2006)Kiili selvitti 6–12-vuotiaiden lasten osallistumisen mahdollisuuksia ja rajoja tutkimalla jyväskyläläisen lapsiparlamentti Ipanoiden toimintaa lukuvuonna 2000–2001.Yleensä lapset ymmärretään kasvavina ja kehittyvinä ... -
Suomalaisten jalkapalloilijoiden urapolut ja motivaatiotekijät
Puustinen, Heikki; Viksten, Sami (2016)TIIVISTELMÄ Puustinen, Heikki ja Viksten, Sami 2016. Suomalaisten jalkapalloilijoiden urapolut ja motivaatiotekijät. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu- tutkielma. 108s. Tutkimuksen tarkoituksena ... -
Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa
Ryymin, Jenni (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten alakouluun sijoittuva tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaali ottaisi huomioon erilaiset oppimistyylit, olisi motivoiva ja antaisi hyvän käyttäjäkokemuksen. ... -
Suomalaisten 5- ja 8-luokkalaisten motivaatiotekijät liikuntatunneilla ja Move! -mittauksissa
Pirilä, Saana; Westersund, Perttu (2017)Pirilä, S. & Westersund, P. 2016. Oppilaiden motivaatiotekijät liikuntatunneilla ja Move! -mittauksissa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän Yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 79s., 6 liitettä. Tu ... -
Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryhtyä yrittäjäksi
Lehtinen, Tero (2016)Tässä tutkielmassa selvitetään mitkä ovat Y-sukupolven ikäisten motivaatiotekijät ryh- tyä yrittäjiksi ja mitkä näistä motivaatiotekijöistä ovat kaikista tärkeimpiä yrittäjäksi ryh- tymisen kannalta. Tutkimuksen aihe ...