Käyttäjien osallistumisen motivaatiotekijät älykaupunkialueella eksperimentointiin
Eksperimentointia, eli loppukäyttäjiä osallistavaa kokeilullista ja palautteen antoon perustuvaa teknologisen innovaation yhteiskehittämistä hyödynnetään nykyään älykaupunkialueella, erilaisissa testiympäristöissä. Eksperimentoinnin kautta opitaan paremmin käyttäjien tarpeita, joita tarvitaan niin innovaatioita kehittävien yritysten menestystä kuin älykaupunkialueen kehitystä varten. Käyttäjien osallistuminen eksperimentointiin on tärkeää eri kanteilta ja siksi on myös tärkeää selvittää, mikä heitä motivoi osallistumaan siihen. Nimenomaan teknologisten innovaatioiden eksperimentointi herättää mielenkiinnon myös tarkastelemaan käyttäjän uusimman teknologian omaksumisen vaikutusta käyttäjän osallistumisen motivaatiotekijöihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät motivoivat eri teknologian omaksumistyyppiä edustavia käyttäjiä osallistumaan älypalvelujen eksperimentointiin älykaupunkialueen demotilassa. Tutkimus toimii laadullisena tapaustutkimuksena Jyväskylän Kankaalle, josta luodaan tulevaisuuden älykaupunginosaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui aiemmista tutkimuksista, jotka keskittyivät käyttäjien motivaatiotekijöihin osallistua yhteiskehittämisen ja avoimen innovaation aktiviteetteihin, sekä käyttäjien teknologian omaksumistyyppien motivaatiotekijöihin. Eksperimentointia itsessään ei ole tästä näkökulmasta aiemmin tutkittu. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jota edelsi myös havainnollistava älypalvelun kokeilu demotilassa. Tutkimushenkilöiltä selvitettiin motivaatiotekijöiden lisäksi heidän suhtautumistaan teknologiaan. Tutkimushenkilöiksi valittiin Kankaan opiskelijoita, työntekijöitä ja tulevia asukkaita. Tuloksista havaittiin neljä erilaista teknologian omaksumistyyppiä: hyötykäyttäjät, teknologiakonservatiivit, teknologiaintoilijat sekä teknologiakriittiset. Hyötykäyttäjien ekperimentointiin osallistumisen motivaatiotekijöistä tärkeimmät olivat viihdyttävyys, alueen merkityksellisyys ja uteliaisuus. Teknologiakonservatiiveja motivoi eniten alueen merkityksellisyys ja uteliaisuus. Teknologiaintoilijoiden suosituin motivaatiotekijä oli viihdyttävyys. Teknologiakriittisiä puolestaan oli vain yksi ja tätä motivoi alueen merkityksellisyys, uteliaisuus sekä tuki. Suurin osa käyttäjien motivaatiotekijöistä oli sisäisiä motivaatiotekijöitä.
Asiasanat: eksperimentointi, yhteiskehittäminen, teknologian omaksumistyyppi, loppukäyttäjä, osallistuminen, motivaatiotekijät, älykaupunkialue
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29424]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokemusasiantuntijat terveydenhuollon kehittäjinä : yhteiskehittäminen kokemusasiantuntijoiden päiväkirjoissa
Savolainen, Henna (2020)Viime vuosikymmenten aikana terveydenhuollon kehittämisstrategiat ovat enenevästi painottaneet asiakkaiden näkökulmaa palvelujen kehittämisessä. Kokemusasiantuntijat ovat erityisen koulutuksen saaneita sosiaali- ja ... -
Lasten osallistumisen voimavarat : tutkimus Ipanoiden osallistumisesta
Kiili, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2006)Kiili selvitti 6–12-vuotiaiden lasten osallistumisen mahdollisuuksia ja rajoja tutkimalla jyväskyläläisen lapsiparlamentti Ipanoiden toimintaa lukuvuonna 2000–2001.Yleensä lapset ymmärretään kasvavina ja kehittyvinä ... -
Toiminnanohjausjärjestelmien käyttäjien järjestelmän käyttö ja arvon tunnistaminen
Markkanen, Eemeli (2023)Tutkielma toiminnanohjausjärjestelmien loppukäyttäjien järjestelmän käytöstä ja eri käyttäjäryhmien välisistä suhteista arvon ja järjestelmän kokonaisuuden ymmärtämiseen löysi vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimus ... -
Oulu2026-hankkeen seinämaalaus osallistavana julkisen taiteen teoksena
Heikkinen, Jaana (2024)Tämä tutkielma tarkastelee osallisuuden toteutumista julkisessa taiteessa Kaupunkitaiteesta iloa arkeen -ohjelmistossa. Ohjelmisto on osa Oulun vuoden 2026 kulttuuripääkaupungin kulttuuriohjelmaa. Vuodesta 2020 alkaen ... -
Aikakausmedia digitaalisessa ympäristössä - mistä tekijöistä syntyvät menestyksen mahdollisuudet? : yleisöyhteisöjen tavoittelu, yhteisen arvon luominen & yleisöjen sitouttaminen
Kallio, Tanja (2017)Mediaorganisaatioiden yhtenä keskeisenä tavoitteena nähdään olevan yleisöjen tavoittelu digitaalisessa ympäristössä sekä mahdollisuudet, jotka syntyvät niiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Taustalla vaikuttaa mediaympäristön ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.