Show simple item record

dc.contributor.advisorKoponen, Tuire
dc.contributor.authorKujala, Minja
dc.contributor.authorMikkolainen, Venla
dc.date.accessioned2016-12-13T16:13:05Z
dc.date.available2016-12-13T16:13:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1644701
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52321
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kodin lukuaktiviteettien yhteyttä lukusujuvuuteen ja lukemisen taitoihin. Kodin lukuaktiviteetteja tutkittiin formaalien lukuaktiviteettien eli lukemisen opettamisen ja informaalien lukuaktiviteettien eli jaetun lukemisen näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuaktiviteettien vaikutusta lukutaitoon, nopean nimeämisen taitoon ja fonologiseen tietoisuuteen sekä näiden keskinäisiä yhteyksiä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston luku- ja laskusujuvuuden FLARE-hanketta. Aineistoon kuuluivat ensimmäisen luokan lopulla oppilaille (n=200) tehdyt lukutaidon eri osa-alueita mittaavat testit sekä vanhemmilta kerätyt, kodin lukuaktiviteetteja kartoittavat kyselylomakkeet. Aineisto analysoitiin hierarkkista regressioanalyysiä ja korrelaatiokertoimia tutkimalla. Tutkimustulokset osoittivat, että kodin lukuaktiviteeteilla oli vähäisiä yhteyksiä lukusujuvuuteen ensimmäisen luokan lopulla. Kodin lukuaktiviteeteilla ei ollut tässä tutkimuksessa nähtävissä vaikutusta nopean nimeämisen taitoon eikä fonologiseen tietoisuuteen Lukusujuvuuden, nopean nimeämisen taidon ja fonologisen tietoisuuden välillä puolestaan yhteydet olivat vahvemmat. Tulokset vahvistavat osaltaan aiempaa tutkimustietoa siitä, että erityisesti ortografialtaan säännönmukaisissa kielissä lukemaan oppiminen on nopeaa. Tämän vuoksi on mahdollista, että ensimmäisen luokan lopulla kodin lukuaktiviteettien vaikutus lukemisen taitoihin ei ole merkittävästi nähtävissä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (43 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherlukusujuvuus
dc.titleKodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612135080
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-12-13T16:13:06Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokotiympäristö
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysofonologinen tietoisuus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright