Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHautala, Jarkko
dc.contributor.advisorKiili, Carita
dc.contributor.authorHytönen, Anni
dc.contributor.authorMäkelä, Linda
dc.date.accessioned2016-12-12T09:01:00Z
dc.date.available2016-12-12T09:01:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1646074
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52265
dc.description.abstractHytönen, Anni ja Mäkelä, Linda. 2016. Kuudesluokkalaiset nettisivua lukemassa: Mitä silmänliikkeet kertovat oppilaiden lukustrategioista? Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 47 sivua. Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten oppilaiden informaation paikantamisen taitoja nettilukemisen tehtävissä. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia strategioita niin sujuvat kuin hitaat lukijat käyttävät etsiessään tietoa yksittäiseltä nettisivulta. Näitä strategioita tutkittiin silmänliikemenetelmän avulla. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa eSeek-hanketta, johon osallistui 426 kuudesluokkalaista. Silmänliiketutkimukseemme valikoitui 59 oppilasta, joista kahdeksalla oli todettu lukemisen pulmia. Tutkimuksessa oppilaiden silmänliikkeitä mitattiin silloin, kun he etsivät nettisivulta vastauksia informaation paikannusta, päättelyä ja muistamista vaativiin kysymyksiin. Tehtävät suoritettiin simuloidussa internetympäristössä ja oppilaiden suoriutumista arvioitiin tehtävissä, jotka mittasivat joko oikean vastauksen löytämistä tekstistä tai tekstissä olleen kuvion tarjoaman lisätiedon muistamista. Suoriutumisen perusteella oppilaat jakautuivat kolmeen suoritusprofiiliryhmään: heikosti tehtävään suuntautuneet lukijat (15 %), tehtäväsuuntautuneet lukijat (49 %) sekä kuvioon ja tehtävään suuntautuneet lukijat (36 %). Heikosti tehtävään suuntautuneet lukijat saivat heikot pisteet kummastakin tehtävästä, kun taas tehtäväsuuntautuneet lukijat saivat hyvät pisteet informaation paikantamisen tehtävästä, mutta pärjäsivät heikommin kuvion muistamistehtävässä. Kuvioon ja tehtävään suuntautuneet lukijat suoriutuivat puolestaan hyvin molemmista tehtävistä. Korrelaatioanalyysin tulokset osoittivat, että lukusujuvuus ja luetunymmärtäminen olivat yhteydessä informaation paikantamisen tehtävässä suoriutumiseen. Lukemisen haasteilla havaittiin olevan yhteys informaation paikantamisen ongelmiin, sillä heikosti tehtävään suuntautuneiden lukijoiden ryhmään kuului 60 % lukipulmaisista oppilaista, kun taas verrokkioppilaista tähän ryhmään kuului vain 8 %. Tutkimuksemme tulosten perusteella voidaan todeta, että osalla oppilaista on heikkouksia lukemisen ja informaation paikantamisen strategioiden hyödyntämisessä nettilukemisessa. Opetuksessa oppilaille tulisikin tarjota erityyppisiä tekstejä, joiden avulla he voisivat harjoitella strategioiden, kuten esimerkiksi rakenteellisten vihjeiden, tavoitteellista käyttöä sekä tukea näiden taitojen harjoitteluun.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (47 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othernettilukeminen
dc.subject.otherinformaation paikantaminen
dc.titleKuudesluokkalaiset nettisivua lukemassa : mitä silmänliikkeet kertovat oppilaiden lukustrategioista?
dc.title.alternativeMitä silmänliikkeet kertovat oppilaiden lukustrategioista?
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612125036
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-12-12T09:01:00Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysostrategia
dc.subject.ysosilmänliikkeet
dc.subject.ysokoululaiset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright