Kuudesluokkalaiset nettisivua lukemassa : mitä silmänliikkeet kertovat oppilaiden lukustrategioista?
Hytönen, Anni ja Mäkelä, Linda. 2016. Kuudesluokkalaiset nettisivua lukemassa: Mitä silmänliikkeet kertovat oppilaiden lukustrategioista? Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 47 sivua.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten oppilaiden informaation paikantamisen taitoja nettilukemisen tehtävissä. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia strategioita niin sujuvat kuin hitaat lukijat käyttävät etsiessään tietoa yksittäiseltä nettisivulta. Näitä strategioita tutkittiin silmänliikemenetelmän avulla.
Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa eSeek-hanketta, johon osallistui 426 kuudesluokkalaista. Silmänliiketutkimukseemme valikoitui 59 oppilasta, joista kahdeksalla oli todettu lukemisen pulmia. Tutkimuksessa oppilaiden silmänliikkeitä mitattiin silloin, kun he etsivät nettisivulta vastauksia informaation paikannusta, päättelyä ja muistamista vaativiin kysymyksiin. Tehtävät suoritettiin simuloidussa internetympäristössä ja oppilaiden suoriutumista arvioitiin tehtävissä, jotka mittasivat joko oikean vastauksen löytämistä tekstistä tai tekstissä olleen kuvion tarjoaman lisätiedon muistamista. Suoriutumisen perusteella oppilaat jakautuivat kolmeen suoritusprofiiliryhmään: heikosti tehtävään suuntautuneet lukijat (15 %), tehtäväsuuntautuneet lukijat (49 %) sekä kuvioon ja tehtävään suuntautuneet lukijat (36 %). Heikosti tehtävään suuntautuneet lukijat saivat heikot pisteet kummastakin tehtävästä, kun taas tehtäväsuuntautuneet lukijat saivat hyvät pisteet informaation paikantamisen tehtävästä, mutta pärjäsivät heikommin kuvion muistamistehtävässä. Kuvioon ja tehtävään suuntautuneet lukijat suoriutuivat puolestaan hyvin molemmista tehtävistä.
Korrelaatioanalyysin tulokset osoittivat, että lukusujuvuus ja luetunymmärtäminen olivat yhteydessä informaation paikantamisen tehtävässä suoriutumiseen. Lukemisen haasteilla havaittiin olevan yhteys informaation paikantamisen ongelmiin, sillä heikosti tehtävään suuntautuneiden lukijoiden ryhmään kuului 60 % lukipulmaisista oppilaista, kun taas verrokkioppilaista tähän ryhmään kuului vain 8 %.
Tutkimuksemme tulosten perusteella voidaan todeta, että osalla oppilaista on heikkouksia lukemisen ja informaation paikantamisen strategioiden hyödyntämisessä nettilukemisessa. Opetuksessa oppilaille tulisikin tarjota erityyppisiä tekstejä, joiden avulla he voisivat harjoitella strategioiden, kuten esimerkiksi rakenteellisten vihjeiden, tavoitteellista käyttöä sekä tukea näiden taitojen harjoitteluun.
...


Alternative title
Mitä silmänliikkeet kertovat oppilaiden lukustrategioista?Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukemisen haasteet ja internetsivun arviointitaidot kuudesluokkalaisilla
Janhunen, Elina; Kalliomäki, Marielle (2016)Janhunen, Elina & Kalliomäki, Marielle. 2016. Lukemisen haasteet ja internetsivujen arviointitaidot kuudesluokkalaisilla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 52 ... -
Synteesin laatiminen internetteksteistä ja lukemisen haasteet kuudesluokkalaisilla oppilailla
Vuorinen, Ann-Natalie (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen yhteyttä synteesin laatimiseen internetteksteistä kuudesluokkalaisilla oppilailla. Lisäksi selvitettiin, miten ne oppilaat, joiden lukusujuvuus tai ... -
Kuullun ja luetun tekstin ymmärtämisstrategiat ja -vaikeudet peruskoulun kolmannella ja yhdeksännellä luokalla
Holopainen, Esko (University of Jyväskylä, 2003) -
Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä
Rajala, Ira (2021)Oppimistavat lasten elämässä ovat aihe, jota ei ole juuri tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulussa, mistä tietoa saadaan ja mitä ... -
Internettekstit argumentoinnin lähteinä: kuudesluokkalaisten heikkojen ja sujuvien lukijoiden argumentointitaidot
Koivisto, Hanna (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kirjallisia argumentointitaitoja silloin, kun he etsivät tietoa internetistä ottaakseen kantaa kiistanalaiseen asiaan. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden ...