Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Oppimistavat lasten elämässä ovat aihe, jota ei ole juuri tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulussa, mistä tietoa saadaan ja mitä tapoja oppilaat itse käyttävät. Kuudesluokkalaiset valikoituivat nivelvaiheensa vuoksi, sillä he ovat menossa yläkouluun, jossa oppiminen muuttuu itsenäisemmäksi ja oppimistapojen tuntemuksesta voi olla hyötyä. Myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kerrotaan oppimaan oppimisen tavoittelusta (POPS 2014).
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui neljä kuudesluokkalaista oppilasta, ja aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tulokset toivat ilmi, että tietoa oppimistavoista saadaan pääasiassa opet-tajalta, mutta myös perheen ja vertaisten kautta. Lukeminen ja muistiinpanojen teko korostuivat oppilaiden omana oppimistapana, ja he kokivat tärkeänä että aiheesta puhuttaisiin enemmän. Tyypillinen oppimistapakäsitys koostui perinteisistä koulussa käytetyistä metodeista, opettajasta tiedonlähteenä ja oppimistapojen hyödyllisyydestä. Yksilölliset erot koostuivat oppimistapakäsityksen laajuudesta ja kehittyneisyydestä. Johtopäätös tuloksista oli, että kuudesluokkalaiset oppilaat kyseisessä koulussa pitivät oppimistavoista kertomista tärkeänä, kokivat hyvän oppimistavan tuovan koulumenestystä, ja käsitys oppimistavoista oli teoriatietoon suhteutettuna varsin kapea.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella
Mäkelä, Jari (2014)TIIVISTELMÄ Jari Mäkelä, 2014. Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 54 s., 1 liite. Yhteiskunnan ja kuntien panostus kunto- ja terveysliikuntaan tulee toivottavasti ... -
Koulukuvia : koulu nuorten kokemistilana
Laine, Kaarlo (Jyväskylän yliopisto, 2001) -
Käsityksiä konekääntimistä suomi toisena kielenä -oppimisessa korkea-asteella
Waala, Rae (2024)Tässä maisterintutkielmassa tutkin S2-opiskelijoiden ja S2-opettajien käsityksiä konekääntimistä korkeakouluympäristössä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia konekäänninkäsityksiä suomea toisena kielenä ... -
Internettekstit argumentoinnin lähteinä: kuudesluokkalaisten heikkojen ja sujuvien lukijoiden argumentointitaidot
Koivisto, Hanna (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kirjallisia argumentointitaitoja silloin, kun he etsivät tietoa internetistä ottaakseen kantaa kiistanalaiseen asiaan. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden ... -
Kuudesluokkalaisten käsityksiä päihteistä keväällä 2000
Haapala, Päivi; Hurskainen, Eija (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.