Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRantala, Anja
dc.contributor.authorLaaksonen, Minna
dc.date.accessioned2016-11-22T16:54:09Z
dc.date.available2016-11-22T16:54:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1643302
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51955
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata millaisia kokemuksia opettajilla on oppimisen tuen mentoroinnista. Oppimisen tuen mentorointi on erään Etelä-suomalaisen kunnan toimintamalli, jonka tarkoituksena on tukea yleisopetuksen opettajia kokeneiden erityisluokanopettajina toimineiden mentoreiden avustuksella. Mentoroinnin tavoitteena on opettajan tukemisen kautta tukea myös oppilaita. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenologista lähestymistapaa. Aineisto muodostui seitsemän opettajan keskustelunomai-sesta avoimesta haastattelusta. Aineiston analyysissä mukailtiin Amadeo Giorgin ja Juha Perttulan fenomenologisen analyysin malleja. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppimisen tuen mentorointi koettiin tärkeänä opettajan ammatillisen kasvun tukena muuttuvassa työelämässä. Mentoroinnin tarve koettiin hyvin samanlaisena työkokemuksesta tai opettajan työ-roolista riippumatta. Myös kokeneet työntekijät tarvitsevat ammatillista tukea. Mentoroinnin tarve liittyi vahvasti opettajan kokemaan haastavaan työtilantee-seen, omien voimavarojen ehtymiseen tai uusien näkökulmien tarpeeseen. Kokemukset oppimisen tuen mentoroinnista olivat hyvin positiivisia. Oppimisen tuen mentorointi koettiin merkittäväksi tueksi omien käsitysten ja toimintamallien uudistumisessa, voimaantumisessa ja työssä jaksamisessa. Tulosten perusteella on nähtävissä mentoroinnin monimuotoiset mahdollisuudet tukea niin yksittäistä opettajaa ja oppilasta kuin koko koulun yhteisöä. Oppimisen tuen mentorointi ei ole pelkästään apu akuuttien tilanteiden ratkaisemiseen, vaan tulokset osoittivat, että toimintamallia voidaan käyttää myös ennaltaehkäisevä-nä tuen muotona.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (92 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermentorointi
dc.subject.otherkokemukset
dc.subject.otherfenomenologia
dc.subject.otherammatillinen kasvu
dc.titleOpettajien kokemuksia oppimisen tuen mentoroinnista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201611224718
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodFenomenologia
dc.date.updated2016-11-22T16:54:10Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysomentorointi
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot