University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajien kokemuksia vertaismentoroinnista

Thumbnail
View/Open
350.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ahokas, Minna
Date
2010
Discipline
Adult EducationAikuiskasvatus

 
Ahokas, Minna 2010 OPETTAJIEN KOKEMUKSIA VERTAISMENTOROINNISTA: Vertaismentorointikokemuksia ja näkemyksiä moniammatillisissa vertaismentorointiryhmissä Jyväskylässä toisen asteen koulutuksessa. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2010. 75 sivua. Julkaisematon. Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää toisen asteen opettajien kokemuksia vertaismentoroinnista moniammatillisessa oppilaitoksessa ja sen vertaismentorointiryhmissä. Tutkimuksen avulla haluttiin kuulla mentoroitavien, aktoreiden omia ajatuksia siitä, millaisia odotuksia osallistujilla oli, kuinka vertaismentorointiryhmä toimi ja miten moniammatillisuus vaikutti vertaismentorointiryhmässä toimimiseen. Lisäksi haluttiin tietoa vuorovaikutuksesta ja vertaisuuden merkityksestä vertaismentorointiryhmässä toimiessa. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla kahta vertaismentorointiryhmää. Ryhmien vuorovaikutusaktiivisuutta havainnoitiin ja aktoreiden kokemuksia kartoitettiin teemahaastattelulla. Vertaismentorointiryhmissä oli mukana jo pitkään oppilaitoksessa olleita opettajia ja vastatulleita. Ryhmät olivat moniammatillisia, muuta yhteistä ei aktoreilla ollut paitsi se, että he olivat kaikki opettajia. Tutkimuksessa ei tutkittu ryhmien mentoreita vaan moniammatillisia mentoroitavia. Molemmilla vertaismentorointiryhmillä oli tapaamisissa aina teemat, joiden pohjalta tapaaminen eteni. Aluksi teeman asiantuntija alusti tapaamista, jonka jälkeen mentoroitavat keskustelivat teemasta ja muodostivat yhteisen näkemyksen teemasta. Aineisto analysoitiin tutkimuskysymyksistä nousevien teemojen valossa. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että mentoroitavien odotukset täyttyivät, he saivat tukea ammatilliseen kasvuun, aikaa pysähtyä ja aikaa keskustelulle itselle tärkeistä ammatillisista asioista sekä pääsivät kokeilemaan jotain uutta tapaa henkilöstön kehittämisessä. Moniammatillinen oppilaitos tarjoaa mahdollisuuksia näkökulmien laajentumiseen tai voimavaraksi arkeen. Vertaismentorointi toimi myös paikkana jakaa hyviä käytäntöjä ja tutustua suureen organisaatioon niin kollegatasolla kuin toimipaikkatasolla. Tärkeää vertaismentoroinnissa on ryhmädynamiikan luominen tai sen tukeminen, vuorovaikutuksen avoimuus ja tasa-arvoisuus. Vertaisuus ja tasaarvoisuus koettiin tärkeänä. Toiminta lisäsi yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Vertaismentorointi puolustaa paikkaansa henkilöstön kehittämisen välineenä. Osaamisen kehittämisen tulee olla strategialähtöistä, suunnitelmallista ja johdonmukaista. Työyhteisö ei ole hyvinvoiva, jollei sitä kehitetä. ...
Keywords
vertaisuus mentorointi vuorovaikutus moniammatillisuus ammatillinen kehitys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201008262494

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oman opettajuuden äärellä : opettajien kokemuksia saman työyhteisön ja eri työyhteisöjen vertaisryhmämentoroinnista 

    Lahdenmaa, Maria (2010)
  • Opettajien kokemuksia oppimisen tuen mentoroinnista 

    Laaksonen, Minna (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata millaisia kokemuksia opettajilla on oppimisen tuen mentoroinnista. Oppimisen tuen mentorointi on erään Etelä-suomalaisen kunnan toimintamalli, jonka tarkoituksena on tukea ...
  • Opettajien kokemuksia dialogisen opetuksen toteuttamisesta perusopetuksessa 

    Metsäpelto, Riitta-Leena; Vasalampi, Kati; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Salminen, Jenni; Mäensivu, Marja (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2017)
    Tässä artikkelissa tarkastellaan opettajien kokemuksia dialogisen opetuksen toteuttamisesta perusopetuksen ryhmissä osana Vuorovaikutus, motivaatio ja osallisuuden tukeminen (VuoMo) - nimistä ammatillisen kehittämisen ...
  • Perehdyttämiskoulutus - vastavalmistuneen opettajan tuki ja turva : peruskoulutuksesta saadut valmiudet, ensimmäiset työvuodet ja niiden aikana tarvittu tuki opettajien arvioimana 

    Rautio, Heli; Sauramo, Tiina (2002)
  • Mentorointi - matka opettajana kasvamisessa : ryhmämentoroinnin merkitys opettajien ja rehtoreiden kokemana 

    Hiltula, Anu; Oksakari, Anu (2010)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre