Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän laadullisen, fenomenologisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella alakoulussa toimivien opettajien kokemuksia oppilaan hahmotusvaikeuden arvioimisesta ja oppilaan oppimisen tukemisesta tukitoimien avulla.
Tutkimusaineisto koostui 21 vastauksesta sähköiseen kyselyyn sekä kolmesta haastattelusta. Kyselyyn osallistui niin luokanopettajia kuin erityisopettajiakin. Haastatteluun osallistui laaja-alainen erityisopettaja, luokanopettaja sekä erityisluokanopettaja. Haastatteluaineisto analysoitiin aineisto-ohjaavalla laadullisella sisällönanalyysillä. Kyselyaineisto analysoitiin aineisto- ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Opettajien kokemusten mukaan oppilaan hahmottamisen haasteet arvioidaan ensimmäiseksi havainnoinnin avulla. Opettajat seuraavat aktiivisesti oppilaan tuntityöskentelyä. Opettajien kokemusten mukaan havainnoinnin lisäksi oppilaille teetetään erilaisia tehtäviä, oppimisen testejä koulussa sekä psykologien oppimistutkimuksia. Opettajien mukaan tukitoimet suunnitellaan yhteistyössä jonkin toisen tahon, kuten kodin, toisen opettajan tai moniammatillisen työryhmän kanssa. Opettajat mainitsivat tukitoimia toteutettavan yleisluokan lisäksi erityisopetuksessa.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että opettajien kokemusten mukaan hahmottamisen haasteiden arviointi on tärkeää, jotta oppilas saa kohdennettua tukea oppimiseensa. Opettajien mukaan tuen avulla oppilas motivoituu ja saa onnistumisen kokemuksia. Tuki toteutetaan oppilaalle yksilöllisen suunnitelman mukaan ja kohdennetaan oppilaan haasteisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista
Kalliolahti, Juulia (2023)Arvioinnilla on tärkeä ja keskeinen rooli sekä monia tehtäviä korkeakoulutuksen ja opiskelijoiden arjessa. Useat tutkimukset ovat osoittaneet arvioinnin olevan jopa merkittävin opiskelijoiden oppimista ja opiskelua ohjaava ... -
Opettajien arviointimenetelmät ja arviointiosaaminen akateemisten taitojen arvioinnissa alakoulussa
Virinkoski, Riitta (Niilo Mäki Instituutti, 2022)KM Riitta Virinkosken erityispedagogiikan väitöskirja “Teachers’ Practices and Competence to Assess Students’ Academic Skills in Primary School” tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa 11.3.2022. Vastaväittäjänä toimi ... -
Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä
Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)Motor learning difficulties, such as the developmental coordination disorder (DCD), imply substantial difficulties in learning new motor skills. The purpose of this study was to develop an observation tool for teachers ... -
S2-opettajien kokemuksia kielitaidon arvioinnista ammatillisen koulutuksen kentällä vuosina 2009 ja 2019
Lehdenvirta, Jenni (2020)2000-luvun ensimmäiset vuosikymmenet ovat tuoneet kielitaidon arviointiin ja opetukseen merkittäviä muutoksia. Näkemys kielestä ja kielitaidosta on laajentunut formalistisista ja struktuureja painottaneista näkemyksistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.