Opettajien kokemuksia oppimisen tuen mentoroinnista
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata millaisia kokemuksia opettajilla on oppimisen tuen mentoroinnista. Oppimisen tuen mentorointi on erään Etelä-suomalaisen kunnan toimintamalli, jonka tarkoituksena on tukea yleisopetuksen opettajia kokeneiden erityisluokanopettajina toimineiden mentoreiden avustuksella. Mentoroinnin tavoitteena on opettajan tukemisen kautta tukea myös oppilaita.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenologista lähestymistapaa. Aineisto muodostui seitsemän opettajan keskustelunomai-sesta avoimesta haastattelusta. Aineiston analyysissä mukailtiin Amadeo Giorgin ja Juha Perttulan fenomenologisen analyysin malleja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppimisen tuen mentorointi koettiin tärkeänä opettajan ammatillisen kasvun tukena muuttuvassa työelämässä. Mentoroinnin tarve koettiin hyvin samanlaisena työkokemuksesta tai opettajan työ-roolista riippumatta. Myös kokeneet työntekijät tarvitsevat ammatillista tukea. Mentoroinnin tarve liittyi vahvasti opettajan kokemaan haastavaan työtilantee-seen, omien voimavarojen ehtymiseen tai uusien näkökulmien tarpeeseen. Kokemukset oppimisen tuen mentoroinnista olivat hyvin positiivisia. Oppimisen tuen mentorointi koettiin merkittäväksi tueksi omien käsitysten ja toimintamallien uudistumisessa, voimaantumisessa ja työssä jaksamisessa. Tulosten perusteella on nähtävissä mentoroinnin monimuotoiset mahdollisuudet tukea niin yksittäistä opettajaa ja oppilasta kuin koko koulun yhteisöä. Oppimisen tuen mentorointi ei ole pelkästään apu akuuttien tilanteiden ratkaisemiseen, vaan tulokset osoittivat, että toimintamallia voidaan käyttää myös ennaltaehkäisevä-nä tuen muotona.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Induktiovaihe integraatiokoulutuksen käyneiden opettajien kokemana
Koirikivi, Carita; Pikkarainen, Inka-Mari (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopistossa integraatiokoulutuksen käyneet luokanopettajat ovat kokeneet induktiovaiheen sekä ensimmäisen vuotensa työelämässä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli lisäksi ... -
Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa
Kotiaho, Emilia (2022)Tämän laadullisen, fenomenologisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella alakoulussa toimivien opettajien kokemuksia oppilaan hahmotusvaikeuden arvioimisesta ja oppilaan oppimisen tukemisesta tukitoimien avulla. ... -
Opettajien kokemuksia vertaismentoroinnista
Ahokas, Minna (2010)Ahokas, Minna 2010 OPETTAJIEN KOKEMUKSIA VERTAISMENTOROINNISTA: Vertaismentorointikokemuksia ja näkemyksiä moniammatillisissa vertaismentorointiryhmissä Jyväskylässä toisen asteen koulutuksessa. Kasvatustieteen pro ... -
Vertaisryhmämentorointi uusien opettajien tukena
Pennanen, Matti (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Matti Pennanen KM Matti Pennasen kasvatustieteen väitöskirja “Practice Architectures of Peer-Group Mentoring in New Teachers’ Professional Development” tarkastettiin 14.1.2023 Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.