dc.contributor.advisor | Rantala, Anja | |
dc.contributor.author | Laaksonen, Minna | |
dc.date.accessioned | 2016-11-22T16:54:09Z | |
dc.date.available | 2016-11-22T16:54:09Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1643302 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51955 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata millaisia kokemuksia opettajilla on oppimisen tuen mentoroinnista. Oppimisen tuen mentorointi on erään Etelä-suomalaisen kunnan toimintamalli, jonka tarkoituksena on tukea yleisopetuksen opettajia kokeneiden erityisluokanopettajina toimineiden mentoreiden avustuksella. Mentoroinnin tavoitteena on opettajan tukemisen kautta tukea myös oppilaita.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenologista lähestymistapaa. Aineisto muodostui seitsemän opettajan keskustelunomai-sesta avoimesta haastattelusta. Aineiston analyysissä mukailtiin Amadeo Giorgin ja Juha Perttulan fenomenologisen analyysin malleja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppimisen tuen mentorointi koettiin tärkeänä opettajan ammatillisen kasvun tukena muuttuvassa työelämässä. Mentoroinnin tarve koettiin hyvin samanlaisena työkokemuksesta tai opettajan työ-roolista riippumatta. Myös kokeneet työntekijät tarvitsevat ammatillista tukea. Mentoroinnin tarve liittyi vahvasti opettajan kokemaan haastavaan työtilantee-seen, omien voimavarojen ehtymiseen tai uusien näkökulmien tarpeeseen. Kokemukset oppimisen tuen mentoroinnista olivat hyvin positiivisia. Oppimisen tuen mentorointi koettiin merkittäväksi tueksi omien käsitysten ja toimintamallien uudistumisessa, voimaantumisessa ja työssä jaksamisessa. Tulosten perusteella on nähtävissä mentoroinnin monimuotoiset mahdollisuudet tukea niin yksittäistä opettajaa ja oppilasta kuin koko koulun yhteisöä. Oppimisen tuen mentorointi ei ole pelkästään apu akuuttien tilanteiden ratkaisemiseen, vaan tulokset osoittivat, että toimintamallia voidaan käyttää myös ennaltaehkäisevä-nä tuen muotona. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (92 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | mentorointi | |
dc.subject.other | kokemukset | |
dc.subject.other | fenomenologia | |
dc.subject.other | ammatillinen kasvu | |
dc.title | Opettajien kokemuksia oppimisen tuen mentoroinnista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201611224718 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Fenomenologia | |
dc.date.updated | 2016-11-22T16:54:10Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | mentorointi | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |