Kansalaisjärjestön Facebookin käyttö : vuorovaikutuksen funktiot järjestön julkisella sivulla ja suljetussa ryhmässä
Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa siitä, miten
ja mihin tarkoitukseen suomalainen kansalaisjärjestö käyttää Facebookia. Tutkielma
toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimustavoitetta lähestyttiin analysoimalla,
millaisia vuorovaikutuksen funktioita löytyi kansalaisjärjestön julkiselta Facebook-sivulta
ja suljetusta ryhmästä sekä sitä, miten niistä löydetyt tulokset erosivat toisistaan. Tutkimuskohteena oli suomalainen kansalaisjärjestö, jonka jäseninä on kaikenikäisiä
suomalaisia.
Julkisen sivun viestien avulla kansalaisjärjestö pyrki yleisimmin saamaan ihmisiä
toimimaan järjestön hyväksi. Viestien yleisin tavoite oli saada seuraajat ostamaan
järjestön myymä tuote. Julkisen sivun kommenteissa puolestaan mielipiteen vaihtaminen
korostui selvästi, mielipiteitä jaettiin aina enemmän kuin pyydettiin. Suljetun ryhmän
puolella niin viesteissä kuin kommenteissakin vaihdettiin yleisimmin informaatiota.
Julkisella sivulla ja suljetulla ryhmällä vaikuttikin olevan hyvin erilaiset funktiot
kansalaisjärjestön viestinnässä.
Tulosten perusteella kansalaisjärjestön Facebookin käyttö ei vaikuta kovinkaan
strategiselta, vaikka pääasiassa julkisella sivulla julkaistuilla viesteillä pyrittiin saamaan ihmisiä toimimaan järjestön hyväksi, mikä on positiivista. Kansalaisjärjestö ei
kuitenkaan julkaise viestejä julkisella sivulla säännöllisesti, eikä jaa informaatiota
omasta toiminnastaan. Informaatiota kyllä vaihdetaan paljon suljetun ryhmän puolella,
mutta julkisella sivulla sitä ei esiinny. Viestintä Facebookissa ei ole kovinkaan
vuorovaikutteista, sillä kansalaisjärjestö ei reagoi julkisella sivulla seuraajiensa
kommentteihin, eikä pyri aktiivisesti vuorovaikutukseen seuraajien kanssa.
Tämän tutkimuksen tulokset antavat uutta tietoa siitä, miten suomalainen
kansalaisjärjestö käyttää Facebookia. Tulosten avulla on mahdollista kehittää kansalaisjärjestöjen Facebookin käyttöä entistä strategisempaan ja vuorovaikutteisempaan suuntaan. Tulevaisuudessa olisi tärkeää saada lisää tutkimustietoa niin suomalaisten kuin kansainvälistenkin järjestöjen sosiaalisen median käytöstä, sillä palvelut kehittyvät ja muuttuvat todella nopeasti, joten myös tutkimustieto vanhenee lyhyessä ajassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuntapoliittiseen Facebook-ryhmään osallistuminen : syyt, tavat ja vuorovaikutuksen piirteet
Krupka, Minna (2016)Tässä puheviestinnän pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin yhteiskunnallista aktiivisuutta kuntapoliittisessa Facebook-ryhmässä. Tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää ajankohtaisen ja aktiivisen kansalaisosallistumisen ... -
Vertaissuhteesta johtaja-alaissuhteeksi : lähijohtajien ja alaisten kokemuksia vuorovaikutuksen ja vuorovaikutussuhteen muutoksista
Jokinen, Hanna-Maria (2021)Tutkielmani tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää lähijohtajien ja alaisten kokemuksia vertaissuhteen muutoksesta johtaja-alaissuhteeksi. Tarkastelemani ilmiö oli vertaissuhteen muutos hierarkkiseksi suhteeksi. Tutkielmassa ... -
Vuorovaikutteisuus Suomen luonnonsuojeluliiton Facebook-viestinnässä
Pulliainen, Esko (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää Suomen vanhimman ympäristöjärjestön, Suomen luonnonsuojeluliiton Facebook-viestintää sen aktiivisuuden, viestintäfunktioiden ja niiden aiheuttamien reaktioiden kautta. ... -
Ehdokkaiden ja kansalaisten vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa vaalikampanjoinnin aikana
Tuokko, Mari (2016)Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan ehdokkaiden ja kansalaisten välistä vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa eduskuntavaalien 2015 kampanjoinnin aikana. Päätavoitteena on kuvata ja ymmärtää sitä, millaisia vuorovaikutuksen ... -
Auttamisen diskursiivinen rakentuminen Facebookissa Refugees Welcome Keski-Suomi -sivulla
Heinonen, Niina (2016)Maisterintutkielmassani tarkastelen, miten turvapaikanhakijoiden auttaminen rakentuu diskursiivisesti Facebookissa Refugees Welcome Keski-Suomi -sivulla. Euroopan pakolaiskriisin myötä Suomeen saapui viime vuonna yli 30 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.