dc.contributor.advisor | Laajalahti, Anne | |
dc.contributor.author | Nykänen, Anniina | |
dc.date.accessioned | 2016-10-08T13:21:05Z | |
dc.date.available | 2016-10-08T13:21:05Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1575539 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51567 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin X- ja Y-mediasukupolvien käsityksiä
terveysviestinnän luotettavuudesta ja ristiriitaisuudesta internetissä. Tutkimuksen
tutkimuskysymykset olivat: 1. Mistä asioista kokemus terveysviestinnän luotettavuudesta
syntyy? Sekä 2. Miten ristiriitaiseen terveysviestintään suhtaudutaan? Tutkimuskysymyksiä
tutkittiin vertailevasti X- ja Y-mediasukupolvien välillä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää,
eroavatko terveysviestintään kohdistuvat käsitykset kahden mediasukupolven välillä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, missä vastaajajoukko koostui 109
henkilöstä (N=109). Vuonna 1964 - 1979 syntyneitä (X-mediasukupolvi) oli aineistossa 43
prosenttia (n=47) ja vuonna 1980 - 1995 syntyneitä (Y-mediasukupolvi) oli aineistossa 57
prosenttia (n=62). Aineistoa analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti.
Tuloksista kävi ilmi, että mediasukupolvien käsitykset terveysviestinnän luotettavuudesta ja
ristiriitaisuudesta ovat hyvin samansuuntaiset. Terveysviestinnän luotettavuuden
kokemisessa argumentoinnin eri muotoja pidettiin molemmissa mediasukupolvissa
tärkeimpinä luotettavuuden rakentajina. Lisäksi itsenäinen taustatutkinta ja vertaileminen
muihin nettisivuihin, tutkimuksiin tai sisällön tuottajiin luotettavuuden arvioinnissa koettiin
merkittävänä luottamuksen rakentajana terveysviestinnässä.
Ristiriitaiseen terveysviestintään mediasukupolvet arvioivat suhtautuvansa neutraalisti tai
positiivisesti. Tämä tulos poikkeaa aikaisemmasta tutkimuskirjallisuudesta, sillä Han ym.
2006, 66 sekä Covello ja Peters (2002, 392) toteavat ristiriitaisen terveysviestinnän aiheuttavan
negatiivisia tunteita yksilössä. Toisaalta laadullisessa analyysissä aineistosta tunnistettiin
kolme terveysviestinnän ristiriitaisuuteen eritavoin suhtautuvaa tyyppikuluttajaa, joita ovat
mediaan turhautunut terveysviestinnän kuluttaja, terveysviranomaisiin negatiivisesti
suhtautuva terveysviestinnän kuluttaja sekä ymmärtävästi ristiriitaiseen terveysviestintään
suhtautuva kuluttaja. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (103 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | mediasukupolvet | |
dc.title | Käsityksiä terveysviestinnän luotettavuudesta ja ristiriitaisuudesta internetissä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201610084302 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Communication | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Yhteisöviestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Organizational Communication | en |
dc.date.updated | 2016-10-08T13:21:06Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3131 | |
dc.subject.yso | luotettavuus | |
dc.subject.yso | ristiriidat | |
dc.subject.yso | terveysviestintä | |
dc.subject.yso | X-sukupolvi | |
dc.subject.yso | Y-sukupolvi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |