"Ehkä just se, että on niin paljon lähempänä kuin se asiantuntija" : terveys- ja hyvinvointibloggaajat terveysviestinnän kentällä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisena henkilökohtaisia blogeja ylläpitävät terveys- ja hyvinvointibloggaajat näkevät terveysviestinnän kentän ja omat positionsa siellä. Lisäksi selvi-tettiin, millaisena kanavana nämä bloggaajat kokevat blogit terveysviestinnässä.
Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa Blogilista.fi-sivuston perusteella Suomen luetuimpaa terveys- ja hyvinvointibloggaajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja tutkimusaineisto analysoitiin sekä teoriaohjaavaa että ainestolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Positiointiteoria toimi tutkimuksen teoreettis-metodologisena lähtökohtana. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin posititointiteorian lisäksi terveysviestinnän käsitettä, sosiaalista mediaa ja blogeja sekä mielipidejohtajuuden käsitettä ja word of mouth -viestintää.
Tuloksena löydettiin terveys- ja hyvinvointibloggaajille arkipäivän vaikuttajan, vakavasti otettavan ammattilaisen, samaistuttavan tsemppaajan ja varovaisen harrastelijan positiot. Bloggaajat näkivät terveys- ja hyvinvointiblogien keskeisimpinä vahvuuksina vuorovaikutuksen ja henkilökohtai-suuden ja haasteina puolestaan kirjoittajan vastuun ja sisällön epäluotettavuuden.
Sekä bloggaajien positiot että heidän näkemyksensä terveysviestinnän kentästä korostavat henkilökohtaisuutta, kokemuksellisuutta ja lukijalähtöisyyttä. Omista kokemuksistaan kirjoittavat terveys- ja hyvinvointibloggaajat kokevat positionsa näiden piirteiden perusteella merkittäväksi terveysviestinnän kentällä. Tulokset antavat viitteitä siitä, että vastaavia piirteitä kannattaisi ottaa huomioon myös muiden terveysviestinnän kentän toimijoiden viestinnässä.
Jatkossa voisi tutkia lukijoiden sekä terveysviestinnän kentän muiden toimijoiden näkemyksiä terveys- ja hyvinvointibloggaajista. Lisäksi olisi hyvä selvittää, kuinka blogien vahvuuksia voisi hyödyntää myös muussa terveysviestinnässä.
...
Muu nimeke
Terveys- ja hyvinvointibloggaajat terveysviestinnän kentälläAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29554]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Muodin sosiaalisen median vaikuttajien ja blogien vaikutus eteläkorealaisten seuraajiensa kulutuskäyttäytymiseen
Kasurinen, Anna (2020)Muodin sosiaalisen median vaikuttajista on tullut mielipidejohtajia, jotka jakavat tietoa muodista muille kuluttajille ja vaikuttavat näiden kulutuskäyttäytymiseen. Muotiyritykset tekevät yhteistyötä vaikuttajien ja blogien ... -
Käsityksiä terveysviestinnän luotettavuudesta ja ristiriitaisuudesta internetissä
Nykänen, Anniina (2016)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin X- ja Y-mediasukupolvien käsityksiä terveysviestinnän luotettavuudesta ja ristiriitaisuudesta internetissä. Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat: 1. Mistä asioista kokemus ... -
Terveysviestinnän monimuotokoulutus työelämän ja eri tieteenalojen rajapinnoilla
Gerlander, Maija; Parviainen, Heli; Seppä, Satu (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2017)Terveys on vahvasti viestinnällistynyt: mediasta on tullut keskeinen terveystiedon lähde ja asiakkaat, terveyden asiantuntijat ja hoito-organisaatiot ovat monitasoisissa vuorovaikutussuhteissa keskenään niin median ... -
Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa?
Rautiola, Teija (2011)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa. Tutkimuskysymykset olivat: Miten suun terveydenlukutaito ilmenee nuorten ajattelussa? Minkälaisia ... -
Social Media Influencers as Mediators of Commercial Messages
Vanninen, Heini; Mero, Joel; Kantamaa, Eveliina (Routledge, Taylor & Francis, 2023)Social media influencers are integral to contemporary organizations’ marketing strategies. Despite growing interest in the topic, there is scant knowledge of how organizations manage and collaborate with influencers in ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.