University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa?

Thumbnail
View/Open
4.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rautiola, Teija
Date
2011
Discipline
TerveyskasvatusHealth Education

 
Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa. Tutkimuskysymykset olivat: Miten suun terveydenlukutaito ilmenee nuorten ajattelussa? Minkälaisia ajatuksia nuorille herää verkkokampanja-aineiston sisällöstä? Minkälaisia ajatuksia nuorille herää verkkokampanjan menetelmistä? Hermeneutiikan periaatteita mukailevalla tutkimusotteella oli päämääränä nuorten merkitysmaailman ymmärtäminen. Tutkimuksessa oli interventio, joka suunnattiin yläkoulun 8. -luokkalaisille. Suuta Suuremmalle -terveysviestinnän verkkokampanjan avulla koottiin tutkimusaineisto. Aineisto (n=12) kartutettiin kolmivaiheisesti. Ensin nuoret tutustuivat ohjatusti verkkoaineistoon ja vastasivat terveystiedon tunnilla verkkokampanjan työpajassa puolistrukturoituun kyselylomakkeeseen (n=6). Toisessa vaiheessa tutkija teki verkkokampanjan aikana interaktiivisesti sosiaalisen median, Facebookin, välityksellä teemahaastattelun (n=2). Verkkokampanjan jälkeen toteutettiin kolmas vaihe, yksilöllinen teemahaastattelu (n=4). Tutkimustulokset perustuvat laadulliseen sisällönanalyysiin. Terveydenlukutaito ymmärretään nuorten ajattelussa käyttäytymisenä, jota ohjaa tietoisuus ja itsearviointi. Nuoren terveydenlukutaito kehittyi terveysviestinnän verkkokampanjan vaikutuksesta, jos verkkoaineiston sisältö vastasi heidän odotuksiaan ja herätti heidän mielenkiintonsa. Toiminnan linkittäminen kouluun sitoutti nuoria toimintaan ja tuki terveydenlukutaidon kehittymistä. ...
Keywords
Sosiokognitiivinen oppimisteoria itseohjautuvuus terveydenlukutaito terveysviestinnän verkkoaineisto verkkokampanja terveysviestintä verkkoviestintä kampanjat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011081811254

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Terveysviestinnän monimuotokoulutus työelämän ja eri tieteenalojen rajapinnoilla 

    Gerlander, Maija; Parviainen, Heli; Seppä, Satu (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2017)
    Terveys on vahvasti viestinnällistynyt: mediasta on tullut keskeinen terveystiedon lähde ja asiakkaat, terveyden asiantuntijat ja hoito-organisaatiot ovat monitasoisissa vuorovaikutussuhteissa keskenään niin median ...
  • "Ehkä just se, että on niin paljon lähempänä kuin se asiantuntija" : terveys- ja hyvinvointibloggaajat terveysviestinnän kentällä 

    Henriksson, Eini (2015)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisena henkilökohtaisia blogeja ylläpitävät terveys- ja hyvinvointibloggaajat näkevät terveysviestinnän kentän ja omat positionsa siellä. Lisäksi selvi-tettiin, millaisena kanavana ...
  • Käsityksiä terveysviestinnän luotettavuudesta ja ristiriitaisuudesta internetissä 

    Nykänen, Anniina (2016)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin X- ja Y-mediasukupolvien käsityksiä terveysviestinnän luotettavuudesta ja ristiriitaisuudesta internetissä. Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat: 1. Mistä asioista kokemus ...
  • The success of communication in the Adventures of Joe Fin campaign : self-evaluated effects on health behaviour 

    Mäkilä, Martta (2010)
    Yli puolet suomalaisista liikkuu terveytensä kannalta riittämättömästi. Keski-ikäiset miehet ovat yksi vähiten liikkuvista väestöryhmistä. Kunnossa kaiken ikää -ohjelman SuomiMies seikkailee -kampanja alkoi vuonna 2007, ...
  • Agency in the Girl Effect campaign website : a multimodal discourse analytic study 

    Vihersalo, Katariina (2012)
    Tutkimuksen aiheena on kansainvälisen ’Girl Effect’-kampanjan verkkoviestintä ja sivuston käyttäjälle rakennettu toimijuus. Nykyisin yksilön vastuuta painotetaan kehitysyhteistyössä kampanjoiden tukijoina, muutokseen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre