Johtajien näkemyksiä sosiaalisesta mediasta työyhteisöviestinnässä
Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää johtajien kokemuksia ja käsityksiä sosiaalisesta mediasta työyhteisöviestinnässä. Tutkimuksessa selvitettiin työyhteisöviestinnän tavoitteita ja funktioita, haasteita sekä johtajan roolia sosiaalisessa mediassa. Tässä tutkielmassa työyhteisöviestintä nähtiin muun muassa työhön ja työpaikan suhteisiin liittyvänä vuorovaikutuksena sosiaalisen median sovelluksissa, joihin kaikilla työyhteisön jäsenillä oli pääsy. Sosiaalinen media käsitettiin erilaisina kehittyneelle teknologialle perustuvina sovelluksina, jotka mahdollistavat monipuolisen vuorovaikutuksen ja sisällöntuotannon. Näitä sovelluksia ovat esimerkiksi Facebook, Skype, Whatsapp, google+ ja Yammer.
Tutkimus suoritettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla yhteensä kuuden tietotyöhön perustuvan organisaation johtajaa. Haastatteluaineiston analysointi suoritettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Litteroitu aineisto koodattiin sosiaalisen median tavoitteita, käyttötapoja ja johtamisen roolia kuvaaviin merkitysyksiköihin. Aineisto luokiteltiin sen mukaan, mitä tavoitteita ja viestintäfunktioita sosiaalisen median käytöllä on, millaisia haasteita se tuo ja millainen johtajan rooli siinä on.
Tulosten mukaan sosiaalisen median käytöllä nähdään potentiaalia työyhteisöviestinnässä. Sosiaalisen median käytön taustalla hahmotetaan neljä tavoitetta: osallistaminen, viestinnän avoimuus, tehokkuus ja yhteisöllisyys. Organisaatiot hyödyntävät useita julkisia ja suljettuja sosiaalisen median sovelluksia erilaisiin työyhteisöviestinnän funktioihin. Näitä ovat tiedon jakaminen, keskustelut ja päätöksen teko, sosiaalinen tuki ja palautteen antaminen, yhteishengen rakentaminen sekä kollektiivinen sisällöntuotanto. Haasteina sosiaalisen median hyödyntämisessä koetaan sovellusten kirjo, passiivisuus sosiaalisessa mediassa sekä avoimuus ja tietotulva. Johtajan rooli nähdään sosiaalisen median hyödyntämisessä merkittävänä. Johtajan tehtävänä nähdään esimerkkinä toimiminen, suunnan näyttäminen ja motivointi sekä sosiaalisen median käyttötarkoituksen markkinointi. Johtajan roolin liiallinen korostuminen sosiaalisessa mediassa ajatellaan kuitenkin haitallisena työyhteisöviestinnälle.
Tulokset osoittavat sosiaalisen median vahvistavan rooliaan työyhteisöviestinnässä ja antavat viitteitä työyhteisöviestinnän sekä organisaatioviestinnän rajojen hälventymisestä. Sosiaalinen media työyhteisöviestinnässä ja johtamisessa tarvitsee osakseen lisää tuoretta tutkimusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuunteleminen työyhteisössä
Hämäläinen, Susanna (2012)Tutkielmassa tarkastellaan johtajien sekä työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia kuuntelemisesta työyhteisössä. Tavoitteena on ymmärtää kuuntelemisilmiötä ja luoda siitä kokonaiskuva yhden työyhteisön jäsenten näkökulmasta. ... -
Näkyvää ja kestävää vuorovaikutusta : vuorovaikutusteknologian tarjoamia mahdollisuuksia työyhteisöviestintään
Kujala, Laura; Yli-Knuuttila, Helmi (2017)Tämän pro gradu -tutkielman kokonaistavoitteena on syventää ymmärrystä ja lisätä asiantuntemusta teknologiavälitteisestä vuorovaikutuksesta työyhteisöviestinnässä. Tässä tutkielmassa pyritään myös kehittämään uutta tietoa ... -
Kirjallisuuskatsaus johtajien vuorovaikutusosaamisesta
Nykänen, Emilia (2012)Tämä puheviestinnän pro gradu -tutkielma on kriittinen kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli selvittää ja jäsennellä, millaista tutkimusta johtajien interpersonaalisesta vuorovaikutusosaamisesta on tehty vuosina ... -
Johtajien näkemyksiä tiedon välittymisestä johtaja-työntekijävuorovaikutuksessa
Oksanen, Heta (2022)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää johtajien näkemyksiä tiedon välittymisestä johtajan ja työntekijän vuorovaikutuksessa. Tutkimuksessa tarkastellaan tiedon välittymisen ongelmia ja hyviä käytänteitä ... -
Sosiaalisesta mediasta kerätty massadata ja sen analytiikka
Malkki, Kalle (2018)Sosiaalinen media ja massadata ovat nousseet 2000-luvulla merkittäviksi tekijöiksi yhteiskunnissa ja liiketoiminnassa. Sosiaalinen media koostaa sisälleen suuren määrän käyttäjiä, jotka tuottavat myös huomattavia määriä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.