Mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen?
Tämä tutkielma on kandidaatintutkielma, joka on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Lähteet on haettu internetistä tieteellisiä julkaisuja sisältävistä tietokannoista ja havainnot on tehty näiden lähteiden pohjalta. Tutkielman tarkoituksena on löytää syitä sille, miksi sosiaaliseen mediaan syntyy riippuvuutta. Aihe on ajankohtainen, laajasti ihmisiä koskettava ja tutkimusta aihepiiristä tarvitaan. Asiaa voisi tutkia monesta eri näkökulmasta, mutta tässä tutkimuksessa aiheen laajuuden rajaamiseksi keskitytään käyttäjän näkökulmaan. Tutkimuskysymys kuuluu: mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen. Tutkielman rakenne koostuu kuudesta osiosta, joiden mukaan tutkielma on jäsennelty. Johdannossa johdatellaan lukija aiheen pariin. Sisältöosio alkaa sosiaalisen median määrittelyllä, sitten määritellään riippuvuus, jonka jälkeen määritellään riippuvuus sosiaaliseen mediaan. Kun käsitteet on määritelty päästään aiheen ytimeen, eli käsitellään riippuvuuden aiheuttajia. Lopuksi yhteenvedossa tehty tutkimus summataan yhteen. Tutkimuksessa havaitaan, että nykyisen riippuvuustutkimuksen valossa tässä tutkimuksessa tarkasteltu aihe, riippuvuus sosiaaliseen mediaan, on riippuvuuden kohde, eikä niinkään riippuvuuden aiheuttaja. Kuitenkin riippuvuuden kohteesta pystytään havaitsemaan ominaisuuksia, jotka tekevät siitä riippuvuuden kohteen. Tutkimuksessa havaitaan myös, että sosiaalisen median riippuvuustutkimus on hajanaista ja siihen kaivataan yhtenäisyyttä. Tuloksiksi tutkimuksessa saadaan, että tekijät, jotka tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen ovat FOMO ja dopamiini. Kuitenkin todetaan, että tutkimusta sosiaalisen median riippuvuudesta tarvitaan lisää ja tutkimuksen yhtenäisyyttä kaivataan, jotta tutkimukset ovat paremmin vertailukelpoisia keskenään.
...
This is a Bachelor´s thesis, which is conducted as a literature review. The sources are got from databases on the internet, where are scientific publications and findings are made according those sources. The meaning of this study is to find out reasons why there exists addiction in social media. The subject of this study is topical, touching human widely and there is lack of study. The subject can be studied from many different perspectives. In this study the subject is limited as user point of view, so it keeps scope of subject controllable. The research question is: Which factors make social media addictive? The structure of this study consists of six parts. In introduction part a reader is conduct in subject. In the next three parts there are definitions of social media, addiction and addiction in social media. After definitions there is the main part of this study, factors that make social media addictive. The last part is the conclusion. In this study is found out that social media addiction is not the cause of addiction but the target of the addiction. It is still possible to find factors that make social media addictive. Also, there is noticed that study of the social media addiction is divided and there is need for cohesion. As the results is got that factors which makes social media addictive are FOMO and dopamine. Still there is need for more study and cohesion in era of social media addiction. Cohesion makes studies more comparable to each other.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Online Communities and Gambling Behaviors : a Systematic Review
Savolainen, Iina; Sirola, Anu; Vuorinen, Ilkka; Mantere, Eerik; Oksanen, Atte (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Purpose of Review The internet and virtual environments have enabled the formation of online communities around a variety of interests. Online communities focused on gambling are increasingly popular and attract users to ... -
Johtajien näkemyksiä sosiaalisesta mediasta työyhteisöviestinnässä
Huuskonen, Susanna (2016)Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää johtajien kokemuksia ja käsityksiä sosiaalisesta mediasta työyhteisöviestinnässä. Tutkimuksessa selvitettiin työyhteisöviestinnän tavoitteita ja funktioita, ... -
Sosiaalisesta mediasta kerätty massadata ja sen analytiikka
Malkki, Kalle (2018)Sosiaalinen media ja massadata ovat nousseet 2000-luvulla merkittäviksi tekijöiksi yhteiskunnissa ja liiketoiminnassa. Sosiaalinen media koostaa sisälleen suuren määrän käyttäjiä, jotka tuottavat myös huomattavia määriä ... -
Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa
Ruismäki, Annika (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia mediakasvatuksesta liittyen sosiaalisen median turvalliseen käyttöön. Tavoitteena oli saada tietoa opettajien havainnoimista oppilaiden kohtaamista sosiaalisen ... -
Somepaasto : sosiaalisesta mediasta pidättäytymisen vaikutukset hyvinvointiin
Lehtinen, Onni (2023)Sosiaalisen median paastolla tarkoitetaan lyhyttä ajanjaksoa, jolloin henkilö pidättäytyy sosiaalisen median verkkopalveluiden käytöstä. Paastolla tavoitellaan yleisesti myönteisiä vaikutuksia koettuun hyvinvointiin. Tässä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.