dc.contributor.advisor | Soini, Anne | |
dc.contributor.author | Pasanen, Heli | |
dc.date.accessioned | 2016-09-25T09:27:00Z | |
dc.date.available | 2016-09-25T09:27:00Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51451 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin lapsen vasua sen sisällön ja käytön näkökul-
masta. Aiheeseen innoitti uusittu Varhaiskasvatuslaki sekä siitä seuraavat Var-
haiskasvatuksen perusteet asiakirjan muutokset, jotka vaikuttavat myös lapsen
varhaiskasvatussuunnitelman laadintaan.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja sen aineisto kerättiin itsevalikoitu-
neen nettikyselyn avulla eli siihen saivat osallistua asiasta kiinnostuneet van-
hemmat ja päiväkodin henkilökunnan jäsenet, jotka olivat olleet tekemässä lap-
sen varhaiskasvatussuunnitelmia. Nettikysely julkaistiin käyttäen hyväksi sosi-
aalista mediaa.
Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan mie-
lipiteitä koskien vasun sisältöä, miten vasua käytetään päiväkodin arjessa sekä
sitä mitä liittyy vasun täyttämiseen ajan, vastuun ja käytäntöjen näkökulmasta.
Vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan vastauksia vertailtiin keskenään ver-
tailemalla vastausten esiintyvyyttä ja keskiarvoja.
Tutkimuksessa saatiin selville suurimman osan niin vanhemmista kuin
päiväkodin henkilökunnasta näkevän vasun tarpeellisena ja hyödyllisenä. Kui-
tenkin niitä, jotka kokivat vasun turhana tai sen täyttämisen ärsyttävänä. Kaikki
sisältöehdotukset koettiin melko tärkeinä. Vasuun toivottiin lisää selkeyttä sekä
monivalintakohtia avoimien kysymysten rinnalle. Vasuun täyttämiseen käytet-
tyä aikaa pidettiin suurimmaksi osaksi sopivana ja se täytettiin yleensä van-
hempien kanssa joko osin yhdessä ja osin erikseen tai vasukeskustelussa yhdes-
sä. Vastuu vasusta oli yleisimmin lapsen omahoitajalla. | fi |
dc.format.extent | 53 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | suunnitelma | |
dc.subject.other | vasu | |
dc.subject.other | lapsi | |
dc.subject.other | vanhemmat | |
dc.subject.other | päiväkoti | |
dc.title | Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma : turhaa vai tarpeellista? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201609254203 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2016-09-25T09:27:01Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |