Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma : turhaa vai tarpeellista?
Tutkimuksessa tarkasteltiin lapsen vasua sen sisällön ja käytön näkökul-
masta. Aiheeseen innoitti uusittu Varhaiskasvatuslaki sekä siitä seuraavat Var-
haiskasvatuksen perusteet asiakirjan muutokset, jotka vaikuttavat myös lapsen
varhaiskasvatussuunnitelman laadintaan.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja sen aineisto kerättiin itsevalikoitu-
neen nettikyselyn avulla eli siihen saivat osallistua asiasta kiinnostuneet van-
hemmat ja päiväkodin henkilökunnan jäsenet, jotka olivat olleet tekemässä lap-
sen varhaiskasvatussuunnitelmia. Nettikysely julkaistiin käyttäen hyväksi sosi-
aalista mediaa.
Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan mie-
lipiteitä koskien vasun sisältöä, miten vasua käytetään päiväkodin arjessa sekä
sitä mitä liittyy vasun täyttämiseen ajan, vastuun ja käytäntöjen näkökulmasta.
Vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan vastauksia vertailtiin keskenään ver-
tailemalla vastausten esiintyvyyttä ja keskiarvoja.
Tutkimuksessa saatiin selville suurimman osan niin vanhemmista kuin
päiväkodin henkilökunnasta näkevän vasun tarpeellisena ja hyödyllisenä. Kui-
tenkin niitä, jotka kokivat vasun turhana tai sen täyttämisen ärsyttävänä. Kaikki
sisältöehdotukset koettiin melko tärkeinä. Vasuun toivottiin lisää selkeyttä sekä
monivalintakohtia avoimien kysymysten rinnalle. Vasuun täyttämiseen käytet-
tyä aikaa pidettiin suurimmaksi osaksi sopivana ja se täytettiin yleensä van-
hempien kanssa joko osin yhdessä ja osin erikseen tai vasukeskustelussa yhdes-
sä. Vastuu vasusta oli yleisimmin lapsen omahoitajalla.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4420]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhempien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen pedagogisissa asiakirjoissa : tarkastelussa varhaiskasvatus- ja oppimissuunnitelmat sekä HOJKSit
Jouppi, Raija; Ketomäki, Outi (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten vanhempien osallisuus ilmenee tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien lasten ... -
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja kasvatuskumppanuus yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Tähtinen, Mervi (2011)Tähtinen, Mervi. LAPSEN VARHAISKASVATUUSSUUNNITELMA JA KASVATUSKUMPPANUUS YKSIKKÖKOHTAISISSA VARHAISKASVATUSSUUNNITELMISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, ... -
”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta
Hänninen, Anni; Keppo, Niina (2018)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta (vasu). Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ajatuksia lapsen vasu on herättänyt lastentarhanopettajissa ... -
Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana
Hokkanen, Pauliina (2011)Hokkanen, Pauliina. Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä. Eteisympäristö lapsen paikkana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. ... -
Opettajasta kanssakulkijaksi? : aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla
Toroi, Kirsi (2010)Toroi, Kirsi. Opettajasta kanssakulkijaksi? Aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen ...