Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma : turhaa vai tarpeellista?
Tutkimuksessa tarkasteltiin lapsen vasua sen sisällön ja käytön näkökul-
masta. Aiheeseen innoitti uusittu Varhaiskasvatuslaki sekä siitä seuraavat Var-
haiskasvatuksen perusteet asiakirjan muutokset, jotka vaikuttavat myös lapsen
varhaiskasvatussuunnitelman laadintaan.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja sen aineisto kerättiin itsevalikoitu-
neen nettikyselyn avulla eli siihen saivat osallistua asiasta kiinnostuneet van-
hemmat ja päiväkodin henkilökunnan jäsenet, jotka olivat olleet tekemässä lap-
sen varhaiskasvatussuunnitelmia. Nettikysely julkaistiin käyttäen hyväksi sosi-
aalista mediaa.
Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan mie-
lipiteitä koskien vasun sisältöä, miten vasua käytetään päiväkodin arjessa sekä
sitä mitä liittyy vasun täyttämiseen ajan, vastuun ja käytäntöjen näkökulmasta.
Vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan vastauksia vertailtiin keskenään ver-
tailemalla vastausten esiintyvyyttä ja keskiarvoja.
Tutkimuksessa saatiin selville suurimman osan niin vanhemmista kuin
päiväkodin henkilökunnasta näkevän vasun tarpeellisena ja hyödyllisenä. Kui-
tenkin niitä, jotka kokivat vasun turhana tai sen täyttämisen ärsyttävänä. Kaikki
sisältöehdotukset koettiin melko tärkeinä. Vasuun toivottiin lisää selkeyttä sekä
monivalintakohtia avoimien kysymysten rinnalle. Vasuun täyttämiseen käytet-
tyä aikaa pidettiin suurimmaksi osaksi sopivana ja se täytettiin yleensä van-
hempien kanssa joko osin yhdessä ja osin erikseen tai vasukeskustelussa yhdes-
sä. Vastuu vasusta oli yleisimmin lapsen omahoitajalla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5305]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen pedagogisissa asiakirjoissa : tarkastelussa varhaiskasvatus- ja oppimissuunnitelmat sekä HOJKSit
Jouppi, Raija; Ketomäki, Outi (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten vanhempien osallisuus ilmenee tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien lasten ... -
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja kasvatuskumppanuus yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Tähtinen, Mervi (2011)Tähtinen, Mervi. LAPSEN VARHAISKASVATUUSSUUNNITELMA JA KASVATUSKUMPPANUUS YKSIKKÖKOHTAISISSA VARHAISKASVATUSSUUNNITELMISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, ... -
”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta
Hänninen, Anni; Keppo, Niina (2018)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta (vasu). Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ajatuksia lapsen vasu on herättänyt lastentarhanopettajissa ... -
Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana
Hokkanen, Pauliina (2011)Hokkanen, Pauliina. Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä. Eteisympäristö lapsen paikkana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. ... -
Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana
Alanko, Maria (2018)Vanhemman tekemää päivähoitomuotoratkaisua perustellaan usein vanhemman työllä ja perheen taloudellisella tilanteella. Hoitomuotoratkaisun taustalla voi kuitenkin olla myös vanhemman käsitys siitä, mikä on sopivin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.