Show simple item record

dc.contributor.advisorKiili, Carita
dc.contributor.advisorLeppänen, Paavo
dc.contributor.authorKoivisto, Hanna
dc.date.accessioned2016-09-18T16:16:24Z
dc.date.available2016-09-18T16:16:24Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1574568
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51391
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kirjallisia argumentointitaitoja silloin, kun he etsivät tietoa internetistä ottaakseen kantaa kiistanalaiseen asiaan. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden heijastumista näihin taitoihin. Argumentointitaidot ovat keskeisiä taitoja jo lapsille kehittäen muun muassa ymmärtävää oppimista sekä kriittistä internetlukutaitoa. Tutkimus toteutettiin osana Suomen Akatemian rahoittamaa eSeek-hanketta, ja siihen osallistui 341 kuudesluokkalaista. Tutkimuksen aineisto koostui lukusujuvuutta mittaavien testien tuloksista sekä oppilaiden internetiä jäljittelevässä arviointiympäristössä kirjoittamista argumentoivista sähköpostiviesteistä. Viesteissä heidän tehtävään oli lukemansa pohjalta ottaa perustellen kantaa siihen, kannattaako rehtorin hankkia koululleen energiajuoma-automaatti vai ei. Viesteistä analysoitiin laadullisesti ja määrällisesti kannan esittämistä, perusteiden ja perustelunäkökulmien riittävyyttä, moninäkökulmaista ja kriittistä ajattelua osoittavia argumentin elementtejä, vastaanottajan huomioimista ja argumentointitaitojen yleistä tasoa. Tulokset osoittivat kuudesluokkalaisten argumentointitaidot välttäviksi. Oppilaat hallitsivat kannan esittämisen hyvin, mutta riittävän runsas ja monipuolinen perusteleminen sekä moninäkökulmainen ja vastaanottajan huomioiva argumentointi tuottivat oppilaille vaikeuksia. Lukusujuvuuden pulmat lisäsivät argumentoinnin haasteita erityisesti riittävien perusteiden ja perustelunäkökulmien esittämisessä sekä vastaanottajan huomioimisessa. Tulosten perusteella kuudesluokkalaiset – erityisesti heikot lukijat – tarvitsevat tukea aineistopohjaisessa argumentoinnissa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (89 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherlukusujuvuus
dc.subject.otherinternetlukutaito
dc.subject.otherkuudesluokkalaiset
dc.titleInternettekstit argumentoinnin lähteinä: kuudesluokkalaisten heikkojen ja sujuvien lukijoiden argumentointitaidot
dc.title.alternativeKuudesluokkalaisten heikkojen ja sujuvien lukijoiden argumentointitaidot
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609184142
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-09-18T16:16:25Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysoargumentointi
dc.subject.ysotaidot
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysoInternet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record