Språkpolicy vid svenskspråkiga daghem i Finland : tvåspråkiga barns handlingar och agens
Bergroth, M., & Palviainen, Å. (2016). Språkpolicy vid svenskspråkiga daghem i Finland : tvåspråkiga barns handlingar och agens. Folkmålsstudier, 54, 9-35. https://journal.fi/folkmalsstudier/article/view/82154
Published in
FolkmålsstudierDate
2016Copyright
© Bergroth & Palviainen & Föreningen för nordisk filologi, 2016.
The aim of this article is to examine communicative actions of nine Swedish-Finnish
bilingual children enrolled in Swedish-medium early childhood education and care in
Finland. We discuss the interplay between declared monolingual language policy, and
the ideology of supporting the language background of the bilingual child. As a result
we found a dual practiced language policy. With the agency and actions of bilingual
children we could identify both monolingual policy being practiced, but also a
bilingual policy being constructed at the same time. Neither of the practiced dual
policies seemed to be explicitly resisted either by the children or the pedagogical
practitioners. The communicative actions of the nine children showed that they are
individuals and they all constructed their bilingual policies in varied ways, some of the
children even, quite clearly, preferring the monolingual policy in their communicative
actions.
Publisher
Föreningen för nordisk filologiISSN Search the Publication Forum
0356-1771Keywords
Original source
https://journal.fi/folkmalsstudier/article/view/82154Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26205922
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Research Council of FinlandFunding program(s)
Academy Project, AoFRelated items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uppfattningar om språkbruket på daghem hos föräldrarna till tvåspråkiga barn
Kvist, Hanna (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa millaisia käsityksiä monikielisten perheiden vanhemmilla on ruotsinkielisten päiväkotien kielenkäytöstä, sekä kenelle vastuu kielenkäytöstä vanhempien mielestä kuuluu. Koska ... -
På finska och svenska : tvåspråkig pedagogik i daghem och förskola
Palojärvi, Anu; Palviainen, Åsa; Mård-Miettinen, Karita (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Två- och flerspråkiga familjer i en enspråkig miljö : föräldrars motiv och orsaker att välja ett visst daghem till sina barn
Viitanen, Pauliina (2012)Tutkielmani tarkoitus on tutkia ja ymmärtää niitä motiiveja ja syitä, joita kaksikielisillä perheillä on suomenkielisessä kunnassa valitessaan tiettyä päiväkotia lapsilleen. Tärkeimmät tutkimuskysymykseni ovat, mitkä ovat ... -
En- eller tvåspråkiga lösningar? : diskursanalys om användning av begreppet ”den taxellska paradoxen” i Vasabladets debattinlägg 2013–2018
Valkonen, Eero (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin suomenruotsalaisen sanomalehden mielipidekirjoituksia, joissa otetaan kantaa käsitteeseen Taxellin paradoksi. Taxellin paradoksilla tarkoitetaan käsitystä, jonka mukaan yksikieliset ratkaisut ... -
”Se on vaa niinku semmonen tårta på tårta niinku semmonen lisä eikä mistään pois” : föräldrars erfarenheter av svenskspråkig språkduschverksamhet på ett daghem i Egentliga Finland
Ylitalo, Emilia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia päiväkotilasten vanhemmilla on ruotsinkielisestä kielisuihkutustoiminnasta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää millaisia hyötyjä kielisuihkutuksella ...