Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorRantonen, Jaana
dc.date.accessioned2016-09-10T09:59:06Z
dc.date.available2016-09-10T09:59:06Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1574683
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51305
dc.description.abstractKielen opiskelussa sanaston oppiminen on yksi kivijalka, jolle kielitaitoa lähdetään rakentamaan. Sanaston opiskeluun vaikuttavat tavoitteiden ja oppijan lisäksi myös se tapa, millä sanastoa opetetaan. Sanastoa ei opi pelkästään luokasta vaan varsinkin nykyaikana sanastoa tulee luokkaan paljon myös luokan ulkopuolelta monista eri lähteistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville miten suomalaiset englannin opettajat näkevät sanaston opettamisen suhteessa luokan ulkopuolelta tulevaan sanastoon. Tutkimus kuvaa millaisena kyseiset opettajat näkevät sanaston opettamisen yleisellä tasolla ja antaa näille opettajille mahdollisuuden reflektoida omaa sanaston opetustaan. Tutkimukseen osallistui yhdeksän englannin opettajaa eri koulutusasteilta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua, jonka jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin kategorisoiden. Kategoriat nousivat pääasiassa haastattelukysymysten pohjalta, mutta tuloksia tulkittaessa pyrittiin ottamaan huomioon myös muiden haastattelukysymysten yhteydessä tulleet vastaukset. Tutkimustulosten perusteella suomalaiset englannin opettajat opettavat sanastoa pääosin eksplisiittisesti ja sanan määrittelyn yhteydessä painottavat sanan merkitystä, mikä näkyy myös opetuksessa. Sanaston oppiminen tapahtuu heidän mielestään parhaiten luokassa vaikkakin luokan ulkopuolelta voi myös sanastoa oppia. Luokan ulkopuolelta tulevaa sanastoa ei välttämättä osata tai haluta hyödyntää luokassa. Sanaston oppimisen sosiaalinen puoli jäi suomalaisilta englannin opettajilta hieman pimentoon vaikka he painottivat kommunikatiivisuutta sanaston opetuksessaan muuten. Merkittäviä eroja eri asteilta tulevien opettajien tai vaihtelevan opetuskokemuksen määrän kanssa ei löytynyt. Tulevaisuudessa voisi olla hyödyllistä ottaa sosiaalisen ympäristön tuomat mahdollisuudet ja luokan ulkopuolinen sanasto huomioon sanaston opetuksessa. Olisi mielenkiintoista nähdä, millaisia vaikutuksia sosiaalisen ympäristön huomioon ottamisella on sanaston oppimisen ja opettamisen kannalta niin oppilaiden kuin opettajien näkökulmasta. Lisäksi jatkotutkimukset uuden opetussuunnitelman vaikutuksista sanaston opettamiseen toisivat uutta näkökulmaa sanaston opettamisen tutkimukselle.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (105 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherEnglish
dc.subject.otherteaching
dc.subject.otherteachers
dc.titleHow we teach English vocabulary inside the classroom : teacher perspectives and vocabulary from the outside
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609104064
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2016-09-10T09:59:06Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysosanastot
dc.subject.ysosanat
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot