Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös asenteita”. Monille vieraiden kielten opettajille draama on kuitenkin kohtuullisen vieras työkalu eikä sen sovellusmahdollisuuksia tunneta. Tämä materiaalipaketti onkin suunnattu yläkoulun englannin opettajille resurssipankiksi englannin sanaston opettamiseen draamakasvatuksen keinoja hyödyntäen. Kohderyhmäksi valikoituivat yläkouluikäiset nuoret, koska heillä on käytännön kielitaitoa jo sen verran, että he pystyvät toimimaan draamassa ja kommunikoimaan spontaanisti.
Teoriaosiossa paneudun draamakasvatuksen perusperiaatteisiin ja lähtökohtiin sekä vieraan kielen sanaston oppimiseen ja opettamiseen. Materiaalipaketissa konkretisoituu, kuinka draaman keinoja voi hyödyntää englannin sanaston opettamisessa. Materiaalipaketin työkaluja ovat muiden muassa liike ja miimit, roolileikki, improvisaatio, draamapelit sekä draama keinona kiinnittää huomiota tiettyihin kohtiin opiskeltavassa asiassa. Tehtävien aiheet ovat saaneet inspiraatiota opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteista ja niissä on hyödynnetty oppiainerajoja ylittäviä todellisen maailman ilmiöitä ja teemoja kokonaisuuksina.
Materiaalipaketin tehtävät on jaoteltu kolmeen luokkaan – helpot, keskivaikeat, vaativat – sen mukaan kuinka haastavia ne ovat toteuttaa opettajan näkökulmasta. Helpot tehtävät ovat tyypillisesti lyhyitä improvisaatio- ja miimiharjoituksia, mutta tehtävien haasteellisuuden kasvaessa ne muuttuvat jopa useampia oppitunteja käsittäviksi kokonaisuuksiksi, joissa on draaman ja sanaston lisäksi runsaasti muutakin oppimispotentiaalia, ja opettajan rooli kokonaisuuden hallitsemisessa ja ohjaamisessa muuttuu oleelliseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
Salmi, Lilja (2016)Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school
Ryynänen, Hanne (2013)Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ... -
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.