University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

How we teach English vocabulary inside the classroom : teacher perspectives and vocabulary from the outside

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rantonen, Jaana
Date
2016
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Kielen opiskelussa sanaston oppiminen on yksi kivijalka, jolle kielitaitoa lähdetään rakentamaan. Sanaston opiskeluun vaikuttavat tavoitteiden ja oppijan lisäksi myös se tapa, millä sanastoa opetetaan. Sanastoa ei opi pelkästään luokasta vaan varsinkin nykyaikana sanastoa tulee luokkaan paljon myös luokan ulkopuolelta monista eri lähteistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville miten suomalaiset englannin opettajat näkevät sanaston opettamisen suhteessa luokan ulkopuolelta tulevaan sanastoon. Tutkimus kuvaa millaisena kyseiset opettajat näkevät sanaston opettamisen yleisellä tasolla ja antaa näille opettajille mahdollisuuden reflektoida omaa sanaston opetustaan. Tutkimukseen osallistui yhdeksän englannin opettajaa eri koulutusasteilta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua, jonka jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin kategorisoiden. Kategoriat nousivat pääasiassa haastattelukysymysten pohjalta, mutta tuloksia tulkittaessa pyrittiin ottamaan huomioon myös muiden haastattelukysymysten yhteydessä tulleet vastaukset. Tutkimustulosten perusteella suomalaiset englannin opettajat opettavat sanastoa pääosin eksplisiittisesti ja sanan määrittelyn yhteydessä painottavat sanan merkitystä, mikä näkyy myös opetuksessa. Sanaston oppiminen tapahtuu heidän mielestään parhaiten luokassa vaikkakin luokan ulkopuolelta voi myös sanastoa oppia. Luokan ulkopuolelta tulevaa sanastoa ei välttämättä osata tai haluta hyödyntää luokassa. Sanaston oppimisen sosiaalinen puoli jäi suomalaisilta englannin opettajilta hieman pimentoon vaikka he painottivat kommunikatiivisuutta sanaston opetuksessaan muuten. Merkittäviä eroja eri asteilta tulevien opettajien tai vaihtelevan opetuskokemuksen määrän kanssa ei löytynyt. Tulevaisuudessa voisi olla hyödyllistä ottaa sosiaalisen ympäristön tuomat mahdollisuudet ja luokan ulkopuolinen sanasto huomioon sanaston opetuksessa. Olisi mielenkiintoista nähdä, millaisia vaikutuksia sosiaalisen ympäristön huomioon ottamisella on sanaston oppimisen ja opettamisen kannalta niin oppilaiden kuin opettajien näkökulmasta. Lisäksi jatkotutkimukset uuden opetussuunnitelman vaikutuksista sanaston opettamiseen toisivat uutta näkökulmaa sanaston opettamisen tutkimukselle. ...
Keywords
English teaching teachers englannin kieli sanastot sanat opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609104064

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23993]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives 

    Keski-Kastari, Marianne (2013)
    Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...
  • Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language 

    Marttinen, Marika (2008)
  • Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers 

    Eskelinen, Marja (2017)
    Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös ...
  • Teacher authority in the classroom : views of Finnish basic school English teachers and classroom teachers 

    Räsänen, Janne (2021)
    Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten peruskoulun opettajien suhtautumista opettajan auktoriteettiin, sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opettajan auktoriteetin on perinteisesti nähty tarkoittavan opettajan valtaa ...
  • Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland 

    Salo, Emmi (2022)
    Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre