dc.contributor.author | Lyyra, Nelli | |
dc.contributor.author | Heikinaro-Johansson, Pilvikki | |
dc.contributor.author | Palomäki, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2016-09-08T09:04:18Z | |
dc.date.available | 2016-09-08T09:04:18Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Lyyra, N., Heikinaro-Johansson, P., & Palomäki, S. (2015). Video-reflektoinnin ja observointimenetelmien hyödyntäminen liikunnanopettajakoulutuksessa. <i>Liikunta ja tiede</i>, <i>52</i>(1), 70-77. | |
dc.identifier.other | CONVID_24607198 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51281 | |
dc.description.abstract | Liikunnanopettajalta edellytetään pedagogisia ja didaktisia taitoja
sekä herkkyyttä reagoida vaihteleviin opetustapahtumiin. Oman
työn kehittäminen ja ongelmallisten tilanteiden ratkaiseminen vaatii
opettajalta taitoa reflektoida opetusta ja muuttaa tarvittaessa opetuskäyttäytymistään.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten
liikunnanopiskelijat reflektoivat omaa opetuskäyttäytymistään Tutkiva
opettaja -kurssilla, jossa analysoidaan omaa opetuskäyttäytymistä
erilaisia observointimenetelmiä ja videoita apuna käyttäen. Tavoitteena
oli ohjata opiskelijaa reflektoimaan omaa toimintaansa liikunnan
opetustilanteessa ja sitä kautta vahvistaa opiskelijan käsitystä itsestään
opettajana vahvuuksineen ja kehittämishaasteineen.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2013. Tutkimuksen kohdejoukkona
oli 32 liikuntapedagogiikan opiskelijaa, 15 mies- ja 17 naisopiskelijaa.
Kurssilla oli keskeisenä menetelmänä video-reflektointi. Video-reflektointi
toteutettiin siten, että opiskelijat toimivat opettajina
pienoisopetustilanteissa, jotka kuvattiin, ja tämän jälkeen opiskelijat
analysoivat omaa opetustaan videolta käyttäen apuna observointimenetelmiä.
Tulokset osoittivat, että konkreettisen observointimateriaalin
avulla opiskelijat pääsivät kiinni oman opetuksen ja opettajuuden
reflektointiin jo koulutuksen alkutaipaleella. Opiskelijat reflektoivat
opetustaan teknisellä ja tulkinnallisella tasolla. Opetuksen videointi
koettiin jo sellaisenaan hyödylliseksi. Lisäksi tavoitteelliset observointitehtävät,
jotka ohjasivat reflektointia, auttoivat opiskelijoita
tarkastelemaan opetustilannetta uudesta näkökulmasta. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Liikuntatieteellinen seura ry | |
dc.relation.ispartofseries | Liikunta ja tiede | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.subject.other | video-reflektointi | |
dc.title | Video-reflektoinnin ja observointimenetelmien hyödyntäminen liikunnanopettajakoulutuksessa | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201609084045 | |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sport Pedagogy | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2016-09-08T06:15:33Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 70-77 | |
dc.relation.issn | 0358-7010 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 52 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen seura ry, 2015. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | toimintatutkimus | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p182 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
dc.type.okm | A1 | |