Video-reflektoinnin ja observointimenetelmien hyödyntäminen liikunnanopettajakoulutuksessa
Lyyra, N., Heikinaro-Johansson, P., & Palomäki, S. (2015). Video-reflektoinnin ja observointimenetelmien hyödyntäminen liikunnanopettajakoulutuksessa. Liikunta ja tiede, 52(1), 70-77.
Julkaistu sarjassa
Liikunta ja tiedePäivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen seura ry, 2015.
Liikunnanopettajalta edellytetään pedagogisia ja didaktisia taitoja
sekä herkkyyttä reagoida vaihteleviin opetustapahtumiin. Oman
työn kehittäminen ja ongelmallisten tilanteiden ratkaiseminen vaatii
opettajalta taitoa reflektoida opetusta ja muuttaa tarvittaessa opetuskäyttäytymistään.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten
liikunnanopiskelijat reflektoivat omaa opetuskäyttäytymistään Tutkiva
opettaja -kurssilla, jossa analysoidaan omaa opetuskäyttäytymistä
erilaisia observointimenetelmiä ja videoita apuna käyttäen. Tavoitteena
oli ohjata opiskelijaa reflektoimaan omaa toimintaansa liikunnan
opetustilanteessa ja sitä kautta vahvistaa opiskelijan käsitystä itsestään
opettajana vahvuuksineen ja kehittämishaasteineen.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2013. Tutkimuksen kohdejoukkona
oli 32 liikuntapedagogiikan opiskelijaa, 15 mies- ja 17 naisopiskelijaa.
Kurssilla oli keskeisenä menetelmänä video-reflektointi. Video-reflektointi
toteutettiin siten, että opiskelijat toimivat opettajina
pienoisopetustilanteissa, jotka kuvattiin, ja tämän jälkeen opiskelijat
analysoivat omaa opetustaan videolta käyttäen apuna observointimenetelmiä.
Tulokset osoittivat, että konkreettisen observointimateriaalin
avulla opiskelijat pääsivät kiinni oman opetuksen ja opettajuuden
reflektointiin jo koulutuksen alkutaipaleella. Opiskelijat reflektoivat
opetustaan teknisellä ja tulkinnallisella tasolla. Opetuksen videointi
koettiin jo sellaisenaan hyödylliseksi. Lisäksi tavoitteelliset observointitehtävät,
jotka ohjasivat reflektointia, auttoivat opiskelijoita
tarkastelemaan opetustilannetta uudesta näkökulmasta.
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen seura ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24607198
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3139]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Tää koulutus ei oo tehnyt musta pelkkää jumppamaikkaa" : substantiivinen teoria aikuisoppijjan ammatillisen kasvun holistisesta prosessista liikunnanopettajakoulutuksessa
Aarto-Pesonen, Leena (University of Jyväskylä, 2013) -
Näkökulmia kulttuuriseen moninaisuuteen : kulttuurienvälisen osaamisen kehittyminen liikunnanopettajakoulutuksessa
Siljamäki, Mariana; Anttila, Eeva (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Tämä artikkeli perustuu tutkimukseen, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä kulttuurienvälisestä osaamisesta ja sen kehittämisestä liikunnanopettajakoulutuksen kontekstissa. Tavoitteena on myös lisätä tietoa kulttuurisen ... -
Opettajaksi opiskelevien pedagoginen ajattelu ja ammatillinen kehittyminen liikunnanopettajakoulutuksessa
Palomäki, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2009) -
Opettajaksi opiskelevien näkemyksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
Kinnunen, Janne (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia perusopetuksen ja lukion liikunnanopetuksen oppilasarvioinnista. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitä opiskelijat toivoisivat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.