University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajaksi opiskelevien näkemyksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista

Thumbnail
View/Open
703.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kinnunen, Janne
Date
2020
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia perusopetuksen ja lukion liikunnanopetuksen oppilasarvioinnista. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitä opiskelijat toivoisivat opettajankoulutuksen opintojen sisältävän arvioinnista. Myös iän, sukupuolen, opintojen pääaineen ja aikaisemman työkokemuksen yhteyttä opiskelijoiden vastauksiin tarkasteltiin. Tutkielma tehtiin yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman “Liikuntaa ja terveystietoa opettavien opettajien arviointiosaamisen kehittäminen” -hankkeen kanssa. Tutkimuksen aineisto oli kerätty tutkimushankkeen puolesta. Aineisto koostui 429 opettajaopiskelijan vastauksesta, joita analysoin sekä määrällisesti että laadullisesti. Kyselyn strukturoitujen kysymysten analysoinnissa hyödynsin deskriptiivisiä menetelmiä, t-testiä ja varianssianalyysiä (ANOVA). Kyselyn avointa kysymystä analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Opettajaopiskelijat kokivat tavoitteen “työskentely ja yrittäminen” olevan tärkein tavoite ja samalla tärkein arviointikriteeri yläkoulun liikunnanopetuksen arvioinnissa. Liikunnan arvosanan muodostumiseen sai vastaajien mukaan vaikuttaa eniten aktiivinen työskentely. Suurin osa opettajaopiskelijoista koki, että arviointia yleensä on käsitelty jonkin verran opettajaopintojen aikana. Enemmistö vastaajista oli kuitenkin sitä mieltä, että liikunnan arvioinnin kriteerejä on käsitelty hyvin opettajaopintojen aikana. Itse- ja vertaisarviointi ovat opettajaopiskelijoiden mukaan tulleet arviointimenetelmistä tutuimmiksi. Opettajaopiskelijoiden yleisimmät opettajankoulutukseen kohdistuvat, arviointiin liittyvät toiveet liittyivät käytännönläheisyyteen ja arvioinnin harjoitteluun. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että arviointia tulisi opinnoissa käsitellä useammin ja perusteellisemmin. Opettajaopiskelijoille tulisi etenkin antaa enemmän mahdollisuuksia kokeilla käytännön arviointityötä. Jokaisen opettajaopiskelijan tulisi työelämään siirtyessä tuntea omat arviointivalmiutensa vähintään riittäviksi. ...
 
The aim of this study was to investigate the teacher students’ views and experiences on student assessment in physical education (PE). The study also examines the teacher students’ wishes regarding assessment related teaching in the teacher programs. This study was done in cooperation with the research project “Developing evaluation skills of physical education and health education teachers”. The research project was funded by the Ministry of Education and Culture. The data of this study was collected by the research group. The data consisted of answers from 429 teacher students, which were analyzed using both quantitative and qualitative methods. Data from the structured questions was analyzed using descriptive methods, Students’ t-test and analysis of variance (ANOVA). The open question was analyzed via content analysis. “Working and trying” was seen by the teacher students as the most important goal in middle school PE. According to the teacher students, active working during the classes was the most influential contributor, when grading pupils in PE. Most of the students felt that assessment has been treated only to some extent during the teacher programs. Still, a majority felt that the assessment criteria in PE has been covered well during their studies. The assessment methods that were reported as most familiar were self- and partner evaluation. The most common wishes towards assessment teaching in the teacher programs were connected to a need of practicality and further practice. Based on the results of the study, it can be stated that assessment should be dealt more often and more thoroughly during the studies. Teacher students should in particular be given more opportunities to try out practical assessment work. Every teacher student should feel that his or her own assessment skills are at least sufficient when entering working life. ...
 
Keywords
liikunnanopetus opettajaopiskelijat oppilasarviointi arviointi liikunta opettajankoulutus koululiikunta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009025724

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta 

    Saarinen, Jukka (2020)
    Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään ...
  • "Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" : kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista 

    Jaatinen, Kaisa; Huuha, Jenni (2014)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan opettajien ja oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppi-lasarvioinnista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuudennen luokan oppilaiden ja heidän opettajiensa käsityksiä ...
  • Yläkoulun liikunnanopettajien näkemyksiä liikunnan oppilasarvioinnista perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 mukaan 

    Grönholm, Carita; Juvonen, Robert (2017)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa liikunnanopettajien näkemyksiä liikunnan oppilasarvioinnista vuonna 2014 valmistuneen perusopetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaan. Tutkimuksessa selvitetään myös, onko ...
  • Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä 

    Parpala, Eetu; Siljanto, Lassi (2017)
    Parpala, Eetu & Siljanto, Lassi. ”Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta seka- ja erillisryhmissä”. 2017. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ...
  • Liikunnanopettajien ja liikunnanopettajaksi opiskelevien arviointikriteerien painotukset liikunnanopetuksessa, sekä fyysinen suorituskyky arviointikriteerinä. 

    Tarkiainen, Rasmus (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko tämänhetkinen liikunnanopetuksen arviointi yhdenmukaisesti ja tasa-arvoisesti eri opettajien välillä. Aikaisemman opetussuunnitelman aikaan haasteena oli etenkin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre