Näkökulmia kulttuuriseen moninaisuuteen : kulttuurienvälisen osaamisen kehittyminen liikunnanopettajakoulutuksessa
Siljamäki, M., & Anttila, E. (2022). Näkökulmia kulttuuriseen moninaisuuteen : kulttuurienvälisen osaamisen kehittyminen liikunnanopettajakoulutuksessa. Liikunta ja tiede, 59(3), 99-106. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2022/lt_3_2022_99-106.pdf
Julkaistu sarjassa
Liikunta ja tiedePäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© 2022 Liikuntatieteellinen seura
Tämä artikkeli perustuu tutkimukseen, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä kulttuurienvälisestä osaamisesta ja sen kehittämisestä liikunnanopettajakoulutuksen kontekstissa. Tavoitteena on myös lisätä tietoa kulttuurisen moninaisuuden huomioimisesta osana liikuntakasvatusta. Tutkimus toteutettiin vuosina 2020–2021 liikuntatieteellisen tiedekunnan kahden kurssin yhteydessä, joissa tarkasteltiin yhdenvertaisuutta liikuntakasvatuksessa. Teoreettinen viitekehys paikantuu muun muassa kriittiseen monikulttuurisuuskasvatukseen. Laadullinen aineisto analysoitiin tulkinnallisella otteella. Suurin osa opiskelijoista piti kulttuuriseen moninaisuuteen liittyviä asioita ajankohtaisena ja keskeisenä. Ennen kursseja painopiste osalla opiskelijoista oli ”vinkkien” saamisessa eri kulttuureista, uskonnoista ja maahanmuuttajaoppilaiden liikunnanopetuksesta. Kurssien aikana ilmiön monitahoisuus ja liikunnanopettajan ammatillisten vastuiden laajentaminen alkoi hahmottua. Merkityksellisiä pedagogisia lähestymistapoja kulttuurienvälisen osaamisen kehittymisessä olivat keskustelut sekä toiminnalliset harjoitukset. Myös tunteiden käsittely osana oppimista osoittautui tähdelliseksi. Oppimisen syvällisyyttä ja pysyvyyttä ei ole mahdollista tässä artikkelissa arvioida. Joka tapauksessa on selvää, että kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvää opetusta on tärkeä vahvistaa liikunnanopettajakoulutuksen eri opintojaksoilla sekä opettajankoulutuksessa laajemminkin.
...
This article is based on a study that aims to support understanding and developing intercultural competence in the context of Physical Education Teacher Education. The aim is also to increase knowledge about the consideration of cultural diversity as part of physical education. The research was carried out in 2020–2021 in connection with two courses of the Faculty of Sport and Health Sciences, which focused on equity in physical education. The theoretical framework leans, among others, on critical multicultural education. Qualitative data were analyzed with an interpretive approach. The majority of students considered issues related to cultural diversity to be a topical and central part of their education. Prior to the courses, the focus for some students was on getting “tips” about different cultures, religions, and physical education for immigrant students. During the courses, the complexity of the phenomenon and the expansion of the professional responsibilities of the physical education teacher began to take shape. Relevant pedagogical approaches to the development of intercultural competence were discussions as well as practical activities. Dealing with emotions as part of learning was important. It is not possible to assess the depth and permanence of learning in this article. In any case, it is clear that strengthening the teaching of cultural diversity in the various courses of physical education teacher training and in teacher education more broadly is important.
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2022/lt_3_2022_99-106.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/147084619
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3141]
Lisätietoja rahoituksesta
Tämä tutkimus on tehty osana ELLA-hanketta (Embodied Language Learning through the Arts), jota rahoittaa Koneen säätiö (01/2021–12/2024; hankenumero 202007315).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajaksi opiskelevien pedagoginen ajattelu ja ammatillinen kehittyminen liikunnanopettajakoulutuksessa
Palomäki, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2009) -
Developing Future Physical Education Teachers' Intercultural Competence : The Potential of Intertwinement of Transformative, Embodied, and Critical Approaches
Siljamäki, Mariana Elisabet; Anttila, Eeva Helena (Frontiers Media SA, 2021)Purpose: This article is based on a study that explored learning processes related to intercultural competence of PE teacher trainees. The context of the study was the Faculty of Sport and Health Sciences at the University ... -
Social- and Health Care Educators’ Cultural Competence
Han, Ruwang; Koskinen, Monika; Mikkonen, Kristina; Sjögren, Tuulikki; Korpi, Hilkka; Koivula, Meeri; Koskimäki, Minna; Lähteenmäki, Marja-Leena; Sormunen, Marjorita; Saaranen, Terhi; Salminen, Leena; Wallin, Outi; Kääriäinen, Maria; Koskinen, Camilla (Alexander Technological Educational Institute of Thessaloniki, 2020)Introduction and aim: Cultural differences have significant impacts on classroom behaviours and communication in teaching. The aim of this study is to explore social and healthcare educators’ cultural competence in ... -
”Liikuta kehoa, taivuta kieltä, näin on oppimisessa paljon mieltä!” : liikuntakasvattajat monikulttuuristen ryhmien kielen opettajina
Siljamäki, Mariana; Anttila, Eeva (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2020)Miltä sinusta tuntuisi oppia vierasta kieltä liikkumalla, toiminnallisesti? Entä voisivatko suomalaiset liikuntakasvattajat tukea maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten integroitumista yhteiskuntaamme opettamalla ... -
Tavoitteena tunnustuksen antamisen tasavertaisuus
Lasonen, Johanna (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.