"Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä peruskoulun 1. ja 2. luokilla sekä miten he itse käyttävät draamatyötapoja opetuksessaan. Tässä tutkielmassa draamaa käsitteellistetään opettamisen ja oppimisen työtavaksi.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2015 sähköisen kyselylomakkeen ja haastattelujen avulla. Kyselyyn vastasi 53 alkuopetuksessa työskennellyttä luokanopettajaa. Haastateltuja alkuopettajia oli kolme. Tutkimusaineisto koostui siis kyselyvastausteksteistä ja litteroiduista haastatteluteksteistä. Aineistoa kertyi runsaasti. Analyysitapana oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Luokanopettajat näkevät draamatyötapojen soveltuvan hyvin alkuopetukseen. Useimmille tutuimpia draamatyötapoja ovat lyhytkestoiset, leikilliset harjoitukset, kuten pelit ja leikit. Draamalla voidaan aloittaa tai lopettaa oppitunteja. Opettajien mielestä draamatyötavat soveltuvat erityisesti äidinkielen ja kirjallisuuden opettamiseen. Myös taito- ja taideaineissa, uskonnossa ja elämänkatsomustiedossa sekä ympäristöopissa ja matematiikassa draamatyötapoja hyödynnetään esimerkiksi käsiteltäessä samaa aihetta eri oppiaineissa. Opettajat kokivat draamatyötapojen käytön haasteina muun muassa koulutuksen ja suunnitteluajan puutteen. Draamaa tulisi käytettyä useammin, jos ryhmäkoot olisivat pienemmät ja tunneilla olisi aikuisia enemmän suhteessa oppilasmäärään. Tilanahtaus ja ajanpuute estävät draaman käyttöä opetuksessa.
...
Alternative title
Luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Uudestaan vaan härkää sarvista ja kokeillaanpas vähän toisella lailla" : luokanopettajien kokemuksia draamakasvatuksen käytöstä
Kettunen, Sami (2017)Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä ja kuinka he draamaa työssään hyödyntävät. Halusin saada selville, ovatko luokanopettajien käyttämät draamaharjoitukset ... -
Luokanopettajien kokema työn imu ja siihen yhteydessä olevat tekijät alkuopetuksessa
Linnavirta, Milla; Reijonen, Heini (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin luokanopettajat kokevat työn imua ensimmäisen luokan syksyllä, ja onko työkokemuksella tai luokkakoolla siihen yhteyttä. Lisäksi tutkittiin työyhteisöön liittyvien ... -
Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa
Leppänen, Anne (2019)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaista lapsilähtöinen, opettajajohtoinen ja lasten johtama ohjaus on alkuopetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti sitä, miten eri ohjaustyylit ilmenevät opettajan ... -
Tunnekasvatus alkuopetuksessa erityis- ja luokanopettajien kuvaamana
Kanerva, Mari (2022)Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa tunnekasvatuksen merkittävät vaikutukset oppilaiden mielenterveyteen, käyttäytymiseen ja koulusuoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan ... -
Luokanopettajien ja liikunnanopettajien näkemyksiä koulukohtaisista liikunnan opetussuunnitelmista
Siniharju, Kristiina (2002)