Luokanopettajien kokema työn imu ja siihen yhteydessä olevat tekijät alkuopetuksessa
Päivämäärä
2020Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin luokanopettajat kokevat työn imua ensimmäisen luokan syksyllä, ja onko työkokemuksella tai luokkakoolla siihen yhteyttä. Lisäksi tutkittiin työyhteisöön liittyvien tekijöiden yhteyttä luokanopettajien kokemaan työn imuun. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös työn imun muutosta alkuopetuksen aikana ensimmäisen luokan syksystä toisen luokan kevääseen. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -hanketta, johon osallistui ensimmäisellä luokalla 53 ja toisella luokalla 49 luokanopettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin epäparametristen testien sekä lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tulosten mukaan luokanopettajat kokivat työn imua keskimäärin muutaman kerran viikossa. Työkokemuksella tai luokkakoolla ei ollut yhteyttä työn imun kokemiseen. Työyhteisöön liittyvistä tekijöistä ilmapiiri ja työyhteisön tuki selittivät 25 % työn imun kokemisesta. Työyhteisön tuki oli tilastollisesti suuntaa antavasti yhteydessä työn imun kokemiseen: mitä enemmän työyhteisössä annettiin tukea, sitä enemmän opettaja koki työn imua. Sen sijaan ilmapiirillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää omavaikutusta. Lisäksi työn imu oli keskiarvotasolla pysyvää, mutta siinä havaittiin hieman suhteellista muutosta yksilötasolla. Tulokset olivat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, mutta antoivat myös uutta tietoa työn imun suhteellisesta muutoksesta. Tutkimus toi lisänäyttöä työyhteisön tärkeydestä: erityisesti työyhteisön tuki on luokanopettajien työn imun kannalta olennaista. Opettajien työn imua vahvistavan työyhteisön rakentaminen on tärkeää heti lukuvuoden alusta alkaen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajan työhön sitoutuminen ja siihen yhteydessä olevat tekijät
Rinne, Antti; Virolainen, Elina (2004) -
"Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
Turpeinen, Tarja (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä peruskoulun 1. ja 2. luokilla sekä miten he itse käyttävät draamatyötapoja opetuksessaan. Tässä tutkielmassa ... -
Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa
Leppänen, Anne (2019)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaista lapsilähtöinen, opettajajohtoinen ja lasten johtama ohjaus on alkuopetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti sitä, miten eri ohjaustyylit ilmenevät opettajan ... -
Tunnekasvatus alkuopetuksessa erityis- ja luokanopettajien kuvaamana
Kanerva, Mari (2022)Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa tunnekasvatuksen merkittävät vaikutukset oppilaiden mielenterveyteen, käyttäytymiseen ja koulusuoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan ... -
Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille
Leppänen, Jenna; Tervamäki, Niina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.