University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien kokema työn imu ja siihen yhteydessä olevat tekijät alkuopetuksessa

Thumbnail
View/Open
436.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Linnavirta, Milla |
Reijonen, Heini
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin luokanopettajat kokevat työn imua ensimmäisen luokan syksyllä, ja onko työkokemuksella tai luokkakoolla siihen yhteyttä. Lisäksi tutkittiin työyhteisöön liittyvien tekijöiden yhteyttä luokanopettajien kokemaan työn imuun. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös työn imun muutosta alkuopetuksen aikana ensimmäisen luokan syksystä toisen luokan kevääseen. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -hanketta, johon osallistui ensimmäisellä luokalla 53 ja toisella luokalla 49 luokanopettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin epäparametristen testien sekä lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tulosten mukaan luokanopettajat kokivat työn imua keskimäärin muutaman kerran viikossa. Työkokemuksella tai luokkakoolla ei ollut yhteyttä työn imun kokemiseen. Työyhteisöön liittyvistä tekijöistä ilmapiiri ja työyhteisön tuki selittivät 25 % työn imun kokemisesta. Työyhteisön tuki oli tilastollisesti suuntaa antavasti yhteydessä työn imun kokemiseen: mitä enemmän työyhteisössä annettiin tukea, sitä enemmän opettaja koki työn imua. Sen sijaan ilmapiirillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää omavaikutusta. Lisäksi työn imu oli keskiarvotasolla pysyvää, mutta siinä havaittiin hieman suhteellista muutosta yksilötasolla. Tulokset olivat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, mutta antoivat myös uutta tietoa työn imun suhteellisesta muutoksesta. Tutkimus toi lisänäyttöä työyhteisön tärkeydestä: erityisesti työyhteisön tuki on luokanopettajien työn imun kannalta olennaista. Opettajien työn imua vahvistavan työyhteisön rakentaminen on tärkeää heti lukuvuoden alusta alkaen. ...
Keywords
luokkakoko alkuopetus työkokemus työn imu luokanopettajat työyhteisöt
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005203365

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajan työhön sitoutuminen ja siihen yhteydessä olevat tekijät 

    Rinne, Antti; Virolainen, Elina (2004)
  • "Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa 

    Turpeinen, Tarja (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä peruskoulun 1. ja 2. luokilla sekä miten he itse käyttävät draamatyötapoja opetuksessaan. Tässä tutkielmassa ...
  • Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa 

    Leppänen, Anne (2019)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaista lapsilähtöinen, opettajajohtoinen ja lasten johtama ohjaus on alkuopetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti sitä, miten eri ohjaustyylit ilmenevät opettajan ...
  • Tunnekasvatus alkuopetuksessa erityis- ja luokanopettajien kuvaamana 

    Kanerva, Mari (2022)
    Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa tunnekasvatuksen merkittävät vaikutukset oppilaiden mielenterveyteen, käyttäytymiseen ja koulusuoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan ...
  • Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille 

    Leppänen, Jenna; Tervamäki, Niina (2019)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre