Show simple item record

dc.contributor.advisorEskelä-Haapanen, Sirpa
dc.contributor.authorTurpeinen, Tarja
dc.date.accessioned2016-09-07T16:41:25Z
dc.date.available2016-09-07T16:41:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1573630
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51270
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä peruskoulun 1. ja 2. luokilla sekä miten he itse käyttävät draamatyötapoja opetuksessaan. Tässä tutkielmassa draamaa käsitteellistetään opettamisen ja oppimisen työtavaksi. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2015 sähköisen kyselylomakkeen ja haastattelujen avulla. Kyselyyn vastasi 53 alkuopetuksessa työskennellyttä luokanopettajaa. Haastateltuja alkuopettajia oli kolme. Tutkimusaineisto koostui siis kyselyvastausteksteistä ja litteroiduista haastatteluteksteistä. Aineistoa kertyi runsaasti. Analyysitapana oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Luokanopettajat näkevät draamatyötapojen soveltuvan hyvin alkuopetukseen. Useimmille tutuimpia draamatyötapoja ovat lyhytkestoiset, leikilliset harjoitukset, kuten pelit ja leikit. Draamalla voidaan aloittaa tai lopettaa oppitunteja. Opettajien mielestä draamatyötavat soveltuvat erityisesti äidinkielen ja kirjallisuuden opettamiseen. Myös taito- ja taideaineissa, uskonnossa ja elämänkatsomustiedossa sekä ympäristöopissa ja matematiikassa draamatyötapoja hyödynnetään esimerkiksi käsiteltäessä samaa aihetta eri oppiaineissa. Opettajat kokivat draamatyötapojen käytön haasteina muun muassa koulutuksen ja suunnitteluajan puutteen. Draamaa tulisi käytettyä useammin, jos ryhmäkoot olisivat pienemmät ja tunneilla olisi aikuisia enemmän suhteessa oppilasmäärään. Tilanahtaus ja ajanpuute estävät draaman käyttöä opetuksessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (86 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheralkuopetus
dc.subject.otherdraamatyötavat
dc.subject.otherluokanopettajien näkemykset
dc.subject.otherdraamakasvatus
dc.subject.otherpedagogiikka
dc.title"Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
dc.title.alternativeLuokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609074032
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-09-07T16:41:26Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysodraamamenetelmät
dc.subject.ysodraamakasvatus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysokäsitykset
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record