Show simple item record

dc.contributor.advisorLeskinen, Markku
dc.contributor.authorKervinen, Soili
dc.contributor.authorSeesteilä, Sari
dc.date.accessioned2016-09-07T10:00:39Z
dc.date.available2016-09-07T10:00:39Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1704699
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51247
dc.description.abstractKervinen, Soili ja Seesteilä, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN JA KANTASUOMALAISTEN YLÄKOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN JA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan laitos. 47 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoitus on vertailla peruskoulun yläkoululaisten emotionaalista kouluun kiinnittymistä ja osallisuuden kokemista vanhempien syntymätaustan mukaan. Tutkimus selvittää myös, millä tavoin yläkoulun oppilaat kehittäisivät opetuksen suunnittelua ja toteutusta sekä oppimisen arviointia. Tutkimus on toteutettu yläkoulun oppilaille keväällä 2016 mixed method –tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen määrällinen osuus on kerätty Appletonin kansainvälisellä SEI (School Engagement Instrument) –tutkimuspatterin suomennetulla OKI-versiolla, johon on lisätty osallisuuden summamuuttuja tämän tutkimuksen tekijöiden kehittämänä. Tutkimuksen laadullinen osuus opetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista on kerätty kahdella avokysymyksellä. Tutkimuksessa havaittiin, että oppilaiden vanhempien syntymätaustoilla ei ole yhteyttä oppilaiden emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen ja osallisuuden kokemiseen. Emotionaalisen kouluun kiinnittymisen alaulottuvuuksista opettaja-oppilassuhde ja kodin tuki olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä oppilaan opintomenestykseen. Opettaja-oppilassuhteeseen panostaminen on syytä ottaa huomioon koulujen oppilashyvinvointia kehitettäessä. Samoin perusopetuslain ja opetussuunnitelman asettamat vaatimukset laadukkaasta koulun ja kodin välisestä yhteistyöstä ovat merkittäviä tekijöitä oppilaiden kouluun kiinnittymisen ja osallisuuden kokemisen kannaltafi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (64 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherosallisuus
dc.subject.otheremotionaalinen kouluun kiinnittyminen
dc.subject.othermaahanmuuttajatausta
dc.subject.otherkouluhyvinvointi
dc.subject.otheropintomenestys
dc.titleMaahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609074010
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-09-07T10:00:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record